Hotelmanagement betekent letterlijk het managen van een hotel: alles regelen wat er hij het runnen van een hotel komt kijken zodat de gast een prettig verblijf heeft.
Wat komt er allemaal kijken bij het runnen van een hotel kijken?
Een aansprekend concept voor je gasten, een voor deze gasten aansprekende locatie met sfeervolle en praktisch ingerichte kamers met een bed en een badkamer, ontbijt, eventueel avondeten en lunch, waarvoor eten efficiënt en effectief ingekocht moet worden, waarvoor bereid en gekookt moet worden en waarvoor de afwas gedaan moet worden. Ook een schone omgeving is belangrijk en daarvoor is dagelijks schoonmaken nodig.
Een hotel kan niet zonder personeel en dat personeel moet ook gemanaged worden. Vrijwel altijd heeft een hotel een receptie die bemand moet zijn en waar de sleutels uitgegeven moeten worden. Daarnaast zijn er altijd mensen bezig met het aantrekken van gasten. Het hebben van een goede website is essentieel voor de marketing en sales van een gastenverblijf. Gasten vormen je bestaansrecht.
Bij een kleinschalig hotel verzorg je veelal zelf de marketing. Heb je een groot hotel, dan zijn daar speciaal mensen voor in dienst. Bij een grote keten is er vaak een communicatie- en marketingafdeling. Het hebben van een goede website voor je hotel is belangrijk en dat jouw hotelwebsite goed wordt gevonden is nog belangrijker. Daarom is het belangrijk om internet marketing van jouw hotel, bed and Breakfast, camping, pension of vakantiewoningen goed in te zetten. Een hotel wordt gerund door de hotelmanager.
Een hotel kan onderdeel zijn van een grotere keten. Mensen kiezen dus voor een hotel dat onderdeel is van een hotelketen of voor een – kleinschalig – hotel dat door de eigenaren wordt gerund. Dat hangt van verschillende persoonlijke factoren af.