arrow_drop_up arrow_drop_down

Jouw accommodatie op Booking.com aanbieden: ja of nee?

Een paar jaar geleden maak ik een video over Booking.com. Ik vertel in deze video waarom wij met ons hotel never nooit op Booking zouden gaan staan. Af en toe vraag ik mezelf af: “Nel, denk je er nog steeds zo over?” Het antwoord is: ja 🙂

Aan het einde van het blog vertel ik je waarom. Maar ik duik eerst even in het fenomeen Booking.com en zet een aantal voor- en nadelen voor je op een rijtje. Want: is het handig om jouw accommodatie op Booking aan te bieden: ja of nee? We praten niet over een wiskundige soms die klopt of niet klopt, dus het is een subjectief onderwerp.

Wat is Booking.com?

Mocht je nog nooit van Booking.com gehoord hebben: wat is het eigenlijk? Booking.com is een website dat het aanbod van accommodaties, zoals hotels, B&B’s, vakantiewoningen en campings, samenbrengt op 1 plek. De site is in heel veel landen actief. Je kunt bijvoorbeeld zoeken op land, plaats, type accommodatie en prijs. Per dag worden honderduizenden accommodaties geboekt via Booking.

Wist je dat…
Booking uitgevonden is door een Nederlander? In 1996 bedacht voormalig stundent Geert-Jan Bruinsma de website, dat toen nog Bookings.com heette. Hij kwam op het idee dat hij hoorde dat een vakantie van een vriend in het water was gevallen. Als die vriend van te voren foto’s had kunnen zien, had hij nooit bij die camping geboekt. In 2003 verkocht Bruinsma het bedrijf.*

Voordelen Booking.com

Wat zijn de voordelen van Booking.com?
  • Je meldt je accommodatie aan en je hebt toegang tot miljoenen mensen die op zoek zijn naar een accommodatie. De wereld aan gasten ligt dus aan je voeten.
  • Je potentiële gast hoeft niet allerlei websites af te struinen, want ze hebben in 1 klap toegang tot miljoenen accommodaties. En wie weet vinden ze jou ertussen.
  • Je staat per geboekte kamer of appartement een percentage af (tussen de 10% en 25%). Liever zou je het in je eigen zak steken, maar beter een boeking minus 15% dan helemaal geen boeking, redeneren veel mensen. Je kunt het als alternatief voor marketingbudget zien.
  • Het helpt goed vindbaar te zijn op internet, als mensen op jouw specifieke accoommodatie zoeken.

Nadelen Booking.com

Tegelijkertijd heeft het aanbieden van jouw droomplek via Booking.com ook nadelen:

  • Als je kiest voor een hele specifieke doelgroep of concept voor jouw droomplek, weet dan dat er beperkte mogelijkheden zijn om je wensen daarin aan te geven in de beschrijving. Het risico dat je loopt, is dat je niet de gast aantrekt die je het liefst krijgt.
  • Zoals eerder gezegd betaal je Booking commissie die kan oplopen tot 25% als je met je B&B, hotel, camping of vakantiewoningen op Booking staat, afhankelijk van het type accomodatie of de regio. Met dat geld kun je leuke andere dingen doen.
  • Je accommodatie ligt in handen van een machtige organisatie. Pas op dat je er niet afhankelijk van wordt. Ze kunnen elk moment hun voorwaarden aanpassen of commissie verhogen. Afhankelijk zijn van 1 partij die je boekingen oplevert is een groot bedrijfsrisico.
  • Let op de kleine lettertjes (en dat zijn er heel veel!). Er gaan verhalen dat je Booking fee verschuldigd bent als gasten die bij een keer via Booking jouw accommodatie hebben geboekt een jaar later weer terug komen (zonder tussenkomst van Booking). Dat zou tot 4 jaar na die boeking gelden.
  • Weet dat als mensen geen fijne ervaring hebben met Booking dat het dat ook op jouw accommodatie kan afstralen.

Wel of niet doen?

Zoals gezegd ben ik geen grote Booking-fan. In sommige gevallen denk ik dat het aanmelden van jouw B&B, camping of vakantiehuizen op Booking echter handig zijn. Bijvoorbeeld, en dat is mijn persoonlijke mening:

  • Als je net open bent met je gastenverblijf en er na een peperdure verbouwing nu wel echt wat centen binnen moeten komen.
  • Als je niet zo goed weten of je iets met Booking.com wilt (dan zeg ik: ga het gewoon eens ervaren).
  • Of als het je niet zoveel uitmaakt wat voor gasten er komen (als ze maar komen!).

Ik ken ook droomplekeignaren die hun lege bedden in het voor- en naseizoen ‘opvullen’ met Bookinggasten.

Alternatieven voor Booking

Ik spreek regelmatig gebruikers van Booking die, als ze heel eerlijk zijn, toch liever gasten hebben die rechtstreeks via hun website boeken. ‘Dan houden we die Bookingsfee in eigen zak.’

Sommige mensen zijn van mening dat je niet zonder boeking kunt, om voldoende gasten te krijgen. Gelukkig kan dat in deze tijd nog steeds, als je vanuit je eigen kracht en uniekheid jouw B&B, hotel, camping of vakantiewoningen in de wereld zet.

Wil je meer weten?
Dat kan op dinsdagavond 10 december om 20.00 uur.
Dan geef ik namelijk de gratis online training: 5 Geheimen voor Vet Veel Gasten
In de training leer je een duurzame stroom van droomgasten in jouw B&B, hotel, camping, vakantiewoningen of trainingslocatie te creëren, zonder te hoeven leuren.

In deze GLOEDNIEUWE training leer je:
– Veelvoorkomende valkuilen waardoor het veel gastenverblijfeigenaren niet lukt om voldoende gasten te krijgen en rond te komen.
– 5 sleutels om een duurzame stroom van gasten op te bouwen.
– Aan welke destructieve gedachtes je zo snel mogelijk een einde moet maken als je veel leuke gasten wilt.
– 1 key-vaardigheid die dit ‘vet veel leuke gasten’-proces versnelt.

Ik vertel je ook in welke situaties ik klanten van ons aanraad Booking.com in te schakelen.

Ben je er 10 december bij?

Waarom wij met de Berghut niet op Booking te vinden zijn

Je hebt nog iets van mij te goed: antwoord op de vraag waarom we onze accommodatie nog steeds niet op Booking.com zouden zetten.

Als we de Berghut nog zouden runnen, zou ik nog steeds niet met de Berghut op Booking te vinden zijn. We hebben naast ons onderscheidende concept, altijd gewerkt aan het een stevig netwerk van droomgasten voor ons onderscheidende concept, waardoor we Booking niet nodig hebben om ons hotel te vullen.

Heb je vragen naar aanleiding van dit blog? Laat het gerust weten! Ook als je aanvullingen hebt.

Warme groet,
Nel
*Bron info oprichter Booking.com: RTLnieuws.nl
Over de schrijver
Wij begeleiden jou bij het realiseren en behouden van een uniek en succesvol gastenverblijf, in balans met jouw wensen. Dit doen we online én op onze eigen gastenverblijf in de Alpen [deBerghut.com], die wij sinds 2009 runnen. Wij zijn naast ervaringsdeskundigen ook ervaren coaches en auteurs van het boek 'Het geheim van de Berghut'.
Reactie plaatsen