“Hoe schrijf ik eigenlijk een goed Facebookbericht?”, vroeg een klant ons onlangs. Ik – Nel – sta er als trouwe Facebookgebruiker niet meer zo bij stil. Maar ik realiseerde me dat het voor beginnende ondernemers en droomplekeigenaren knap lastig kan zijn om een goed Facebookbericht te maken: een bericht dat veel gelezen wordt én waarop wordt gereageerd. Daarom voor jou: onze beste tips voor een pakkend Facebookbericht.
Stap 1: Facebook als doel of middel?
Het gebruiken van Facebook is geen doel op zich. Als je droomplekondernemer bent, is Facebook een marketing- en/of communicatiemiddel dat jouw bedrijfsdoel ondersteunt. Als jij een gastenverblijf hebt, dan wil je graag dat er gasten komen en wil je hen blij maken. Facebook kan een goed middel zijn dat hieraan bijdraagt.
Belangrijk is wel om je eerst af te vragen: wat is mijn concept, wie is mijn droomgast en waar is deze droomgast te vinden? Onderzoek dat. Als jouw droomgast – bijvoorbeeld – meer op Pinterest zit, zorg dan dat je dáár zichtbaar bent.
Dus: zorg ervoor dat je Facebook inzet voor het juiste doel en om de doelgroep te bereiken die jij zoekt.
Stap 2: Tone of voice bepalen
Voordat je ‘klakkeloos’ allerlei berichten de wereld in stuurt, adviseren we je om eerst na te denken over de voice en de tone. Wat zijn de waarden, setting en sfeer van jouw gastenverblijf en hoe kun je dit doorvertalen naar jouw communicatie-uitingen? Laat dat kloppen met elkaar.
Ga je informeel met je gasten om? Schrijf dan je berichten ook informeel. Bied je mensen verdieping aan het leven in jouw gastenverblijf, dan kun je mensen in je berichten met een wat meer inspirerende toon aanspreken. En misschien kies je voor de foto’s graag voor een bepaald fotofilter om een specifieke sfeer neer te zetten? Met een filter kun je een foto een iets andere uitstraling geven.
Stap 3: Tips voor een pakkend Facebookbericht
En hoe schrijf je dan vervolgens een pakkend Facebookbericht? Hieronder geven we een aantal tips, waarbij je dit uitgangspunt goed moet onthouden: maak het de lezer zo makelijk mogelijk! Zorg voor structuur, overzicht en een duidelijke boodschap.
Denk na over de boodschap die je wilt overbrengen
Wat wil je met die ene post vertellen? Wil je gewoon een mooie foto laten zien en mensen inspireren of warm maken? Wil je antwoord op een vraag? Wil je iets delen, waarvan je wilt dat jouw lezer iets leert? Of wil je een week in jouw verblijf onder de aandacht brengen? Dit kan per bericht verschillen en juist de afwisseling is krachtig. En maak het de lezer makkelijk: zorg voor één boodschap of één vraag per bericht.
Bedenk de tekst die je wilt schrijven
Vervolgens zorg je voor een tekst die past bij wat jij wilt overbrengen én bij de voice van jouw gastenverblijf. De lengte van het bericht is niet zo relevant: belangrijk is of het pakkend is. Als je een interessant verhaal vertelt, is het niet erg als het iets langer is. Als je je verwondering uitspreekt over hoe mooi iets is, kun je dit vaak in één zin vatten.
Zorg ervoor dat de eerste woorden pakkend zijn
En belangrijk: begin de tekst met een paar pakkende woorden, want daarmee wil je de aandacht van de lezer trekken. Bijvoorbeeld: Dit is zo bijzonder. Of: Te gek! Of: een uitspraak van iemand. Ook kun je het begin van een verhaal vertellen. Varieer hier uiteraard in, maar wees je er bewust van.
Zoek een passende foto of video voor jouw Facebookbericht
Facebookposts met foto’s en video’s worden vaker geopend. Foto’s zorgen naast een pakkende tekst voor een extra trigger om het bericht te openen. Zorg echt voor een mooie, leuke of sfeervolle foto die horizontaal genomen is. Verticale foto’s hebben minder impact, omdat de kleiner getoond worden. Als je een filter voor je foto’s gebruikt, doe dit dan consistent. De foto kan ook hét onderwerp zijn van jouw post. Je maakt een foto en denkt: deze wil ik op Facebook plaatsen. Je post dan een mooie foto met een korte tekst erbij.
Zorg voor een horizontale foto en plaats bij voorkeur één foto bij jouw bericht. Maar het kan voorkomen dat je twee, drie of vier foto’s wilt plaatsen. Bijvoorbeeld als je mensen wilt laten kiezen of als je een bepaalde sfeer wilt weergeven.
Kun je meerdere foto’s het beste los plaatsen of in een collage? Ik geef zelf de voorkeur aan een collage als het gaat om de sfeer. Een collage maak je bijvoobeeld in de gratis tool Canva.com. Wil je een serie foto’s laten zien, dan kun je ook een album maken. Goed om te weten: als je meer dan 3-4 foto’s plaatst, worden ze niet direct getoond in iemands tijdlijn, maar moet je ‘doorklikken’.
Je kunt uiteraard ook een video plaatsen bij jouw bericht. Belangrijk: film altijd horizontaal en maak een keuze tussen direct uploaden in Facebook of een link invoegen via Youtube. Een video direct in Facebook uploaden geeft je meer weergaven. Maar als je bouwt aan een Youtube kanaal, kun je beter de video met een link vanuit Youtube invoegen.
Wil je een link van een pagina delen in jouw Facebookbericht, maar geeft deze pagina niet de foto in jouw bericht die je wilt? Plaats van eerst de foto die je wilt laten zien en voeg daarna de link in.
Belangrijk: vraag altijd toestemming van je gasten voor het gebruik van een foto waar zij opstaan
Wil je foto’s met gasten gebruiken voor jouw Facebookberichten? Vraag dan ALTIJD eerst toestemming. Dat kun je het beste bij hun aankomst doen, bijvoorbeeld bij het inchecken of bij het invullen van de informatie over de toeristenbelasting. Foto’s met gasten zijn het allerleukst! Maar niet iedereen wil op Facebook en het is belangrijk om deze wens te respecteren.
Stap 4: Hou een lijst bij met ideeën voor Facebookposts
De ene keer zit je vol ideeën en inspiratie voor Facebookberichten; de andere keer heb je geen idee wat je moet plaatsen. Hou een lijstje bij op je computer, in het ‘notitieblok’ van je telefoon of in Evernote en schrijf onderwerpen op. Zo zorg je ervoor dat je altijd inspiratie hebt voor berichten.
“Hoe vaak moet ik een Facebookbericht posten?”
Mijn antwoord is: zoveel als haalbaar voor je is, maar blijf wel consistent zichtbaar. Je hoeft echt niet 3 berichten per dag te posten. Maar 1 keer per maand zet geen zoden aan de dijk. Dus wat is realistisch voor jou en hoe belangrijk is jouw Facebookpagina voor jouw gastenbusiness?
Mijn advies: post in ieder geval eens per week een bericht. En zorg dan ook echt voor pakkende berichten. Twee keer per week is ook mooi en realistisch. Een per dag kan ook, maar dat blijkt voor mensen met een gastenverblijf veel te zijn. Als je vaker post, hoeven ze niet allemaal even pakkend te zijn. Het is wel belangrijk om regelmatig te posten. Dus niet de ene keer 7 posts in een week en daarna een maand niet.
Dus: post zo vaak als je kunt waarmaken, liefst minimaal eens per week. En post met regelmaat.
“Maar ik weet vaak niet wat ik moet posten op Facebook…”
Dat is denk ik voor veel mensen herkenbaar. Daarom is het ook handig om een lijstje bij te houden. En als je er eens per week of per maand even voor gaat zitten, zul je zien dat je bruist van de inspiratie. Alleen: die tijd moet je wel even maken… En we weten als geen ander hoe druk het kan zijn bij het runnen een gastenverblijf of de voorbereidingen ervan.
Kijk bijvoorbeeld om je heen: er is zoveel mooi beeld te delen. Maak foto’s van uitjes of wandelingen die je maakt, fotografeer en deel de dagelijkse dingen in het land of de streek waar je zit, die typisch voor daar zijn. Vraag mensen om mee te denken, vertel waar je mee bezig bent of deel een recensie uit het gastenboek. Deel niet altijd alleen het eindresultaat, maar ook de weg ernaar toe. Zeker ook als je bezig bent met jouw vertrekdroom. Mensen vinden het geweldig om een nieuwe droom of nieuw project te volgen.
Eerder schreven we een blogbericht met 35 ideeën voor een Facebookbericht. #terinspiratie
Of geef een kijkje achter de schermen. #40likes
Een Facebookbericht inplannen op een zakelijke pagina
Wist je dat je op de zakelijke pagina van jouw Facebook berichten kunt maken en inplannen? Zo kun je berichten vooraf schrijven en later tonen. Dat is handig als je bijvoorbeeld een drukke periode tegemoet gaat of als je een paar weken op vakantie gaat. Dan ‘werkt’ Facebook gewoon voor je door.
- stap 1: Klik na het maken van een bericht niet op publiceren, maar op het pijltje ernaast. Klik in het menu dat je te zien krijgt op ‘plannen’.
- stap 2: Kies de juiste datum en tijd en klik vervolgens op ‘plannen’.
Op jouw persoonlijke Facebookpagina is het overigens niet mogelijk om berichten in te plannen.
Hoe meer interactie, hoe effectiever
Wist je dat Facebookberichten van jouw zakelijke pagina maar aan ongeveer 10% van jouw volgers worden getoond? Waarom? Omdat Facebook natuurlijk ook geld wil verdienen. En als je wilt dat jouw pagina aan meer mensen getoond wordt, moet je daarvoor betalen. Maar ook zonder betalen kun je ervoor zorgen dat jouw bericht vaker in de tijdlijn van jouw volgers wordt getoond. We geven je twee tips:
Hoe meer interactie – reacties van lezers – er op jouw bericht komt, hoe interessanter Facebook jouw bericht acht voor je volgers en hoe vaker je bericht zal worden getoond. Interactie kun je vergroten door mensen een vraag te stellen of door mensen mee te laten denken met iets waar je echt antwoord op wilt hebben. Leg bijvoorbeeld twee ontwerpen van een nieuwe visitekaart voor aan je gasten. Of laat mensen kiezen welk van de getoonde streekgerechten ze het lekkerst vinden.
Zo komt jouw bericht wél automatisch in de tijdlijn van jouw volger
Wist je dat Facebook lang niet alle berichten weergeeft van de pagina’s die iemand heeft geliked? Facebook toont maar een selectie. Maar je KUNT ervoor zorgen dat je automatisch in de tijdlijn van jouw ‘paginaliker’ komt te staan. Iedereen die een bedrijfspagina liked kan instellen dat jouw nieuwe posts als eerste zichtbaar zijn.
Klik op de betreffende Facebookpagina rechts op het pijltje van de like-button en kies de optie: ‘als eerste weergeven’. In de onderstaande afbeelding laten we zien hoe.
Mocht je willen testen of deze tip werkt, dan mag je onze Facebookpagina natuurlijk als testcase gebruiken 😉
NIET DOEN: continu ‘reclame’ maken in jouw Facebookposts
Als je in elk bericht platte reclame maakt voor jouw gastenverblijf, zijn je bezoekers snel weg. Dus wissel inspiratie, kennis en promotie met elkaar af. Ga uit van de verhouding 3-4 keer inspiratie, 1 keer promotie. Maar je kunt in verhouding ook meer inspiratie delen. En zelfs die promotie kun je delen in de vorm van een verhaal, een ervaring van een gast, het weer of inhaken op het nieuws.
“Wat is de beste tijd om een bericht te posten?”
Dat is een lastige vraag. Experimenteer hier zelf mee en deel vooral op verschillende momenten jouw berichten om verschillende mensen te bereiken. Mensen lijken ’s morgens vroeg en net voor het slapen gaan hun Facebook te checken. Maar dat kan ook per dag verschillen. Het hangt ook van het weer af. Is het eindelijk mooi weer, dan zul je merken dat het rustiger is op Facebook. Deel je een primeur, dan kan het hard gaan met de likes.
Zo, we hopen dat we je een stapje dichter bij jouw ultieme Facebookbericht hebben gebracht.
Vind je dit bericht waardevol?
Of mis je nog nuttige tips?
Of heb je nog vragen.
Deel jouw vragen en tips vooral hieronder in de comments.