5 geheimen van een bijzonder plekje

Hoe zorg je er voor dat jouw droomplek, jouw bijzonder plekje, opvalt in het aanbod, dat je je onderscheidt van de massa?

Waarom kiezen gasten voor jou en niet voor een van die ontelbare andere alternatieven?

Het aanbod aan van vakantieparken, hotels, appartementen, b&b’s is enorm. Met de komst van Airbnb lijken de mogelijkheden onbegrensd. Bijna iedereen ‘kan maar zo’ gasten ontvangen. Die gasten ontvang je natuurlijk het liefst bij jou, op jouw bijzondere plek.  Waar moet jij aan denken als je een gastenverblijf start of hebt?

Marleen Brekelmans, initiatiefnemer van de website BijzonderPlekje.nl  een verzameling van bijzondere adressen voor een dagje uit, weekendje weg of vakantie – heeft een scherp en succesvol oog voor bijzondere plekjes. We hebben haar gevraag haar 5 geheimen te onthullen: hoe selecteert zij ‘Bijzonder Plekjes’ voor haar website?

“Een bijzonder plekje is uniek, origineel, maar vooral fijn om te zijn!”

1. Locatie

“Het klinkt voor de hand liggend, maar een goede locatie is het halve werk. Niet alleen is het belangrijk dat jouw plek op een unieke locatie ligt, passend in de omgeving (in de natuur, met uitzicht op, aan een idyllisch pleintje, historisch pand…), ook de omgeving telt mee. Wat is er te doen, te zien, te beleven? Waarom willen gasten bij jullie komen? Probeer in beeld te brengen wat er zo aantrekkelijk is.

Het verrassingseffect van een locatie is heel belangrijk!

  • Je blijkt de laatste twee kilometer over een zandweg te rijden, waardoor je echt het gevoel hebt naar het eind van de wereld te rijden.
  • Je stapt je B&B kamer binnen en kunt een ‘Wow’-kreet niet onderdrukken (een bad op pootjes midden in kamer, een compleet glazen gevel, een enorm veldboeket naast je bed…)
  • De locatie ligt bovenop een heuvel, waardoor je rondom een spectaculair uitzicht hebt.
  • Je doet ’s ochtends de gordijnen open en ziet de zon opkomen boven de bergen.
  • Je ontdekt een verrassend stukje Europa, waarvan je het bestaan niet wist. Een eilandje in het Alkmaardermeer, een idyllische dorpskern, een stukje ‘Afrikaanse savanne’ in Drenthe…”

 2. Interieur

“Van veel accommodaties bestaan er 13 in een dozijn. Dezelfde tafels, stoelen, bedden, kleuren. Geef jouw plek een gezicht door te kiezen voor een eigen(-tijds) interieur. Niet alleen Ikea design, maar kijk verder. Combineer oud met nieuw, brocante met design, hip met klassiek: bepaal vooraf je stijl, wees creatief & origineel. Eigenheid is heel belangrijk, onderscheid je met een unieke stijl. Heb jij het niet in je vingers, vraag een stylist mee te kijken/denken, maar zorgen ervoor dat je kiest voor een concept dat bij je past. Of maak een moodboard op Pinterest, er zijn zoveel (mooie) interieurfoto’s op. Het is heel eenvoudig om te kijken wat je mooi vindt en daar een moodboard van te maken.”

“De eerste indruk is zo bepalend.”

3. Uitstraling/sfeer

“De eerste indruk is zo bepalend. Heeft jouw plek de juiste sfeer, het goede gevoel, is er een klik? Klopt het? Het is een onderbuik gevoel, wat we allemaal wel herkennen. Kleine details, de juiste toon, uitnodigend, warm en gastvrij; alles moet kloppen.

Wanneer je na een autorit van twee uur bij een locatie aankomt en er kan nog geen kopje koffie vanaf, dan gaat het al mis. Als uit niets blijkt dat jij als gast welkom bent, kun je maar beter omkeren en naar huis gaan. Wanneer de regio waarin de B&B ligt bekend staat om de streekproducten (van melk tot honing, van kaas tot aardbeien) dan hoop je enkele producten bij het ontbijt terug te zien. Wanneer de eigenaar dan doodleuk vertelt dat ie daar niets mee doet omdat dat te veel werk is, is dat toch jammer. Het is fris en kil buiten, maar binnen ook. De kachel op jouw kamer is niet aangedaan, waardoor alle gevoel van warmte ontbreekt.”

“Authentiek  de basis voor een succesvol concept.”

4. Authentiek

“Hoewel het woord authentiek te pas en te onpas wordt gebruikt, blijft het toch de basis voor een succesvol concept. Een bijzonder plekje heeft een eigenaar, die past bij zijn/haar plek, die 100% zichzelf is. Geen toneelstukje opvoeren naar je gasten toe, maar werk vanuit je hart en geef het beste van jezelf. Ontdek jouw drijfveer, waarom doe je wat je doet  en wat is je missie? Leef dat na.”

Begrijp je wat Marleen met ‘authentiek’ bedoelt en zou jij ook een gastenbedrijf vanuit jouw authenticiteit willen neerzetten, maar weet je niet hoe? Wij bieden de geliefde training ‘Mijn Gouden Gastenconcept’ aan. Meer weten…

5. Aandacht

“Last but not least: persoonlijke, oprechte aandacht! Misschien wel het allerbelangrijkst is de gastheer/gastvrouw. Gastvrijheid kun je niet leren, dat zit in je genen. Je voelt als gast wanneer de aandacht die je krijgt oprecht is. Kleine details zorgen ervoor dat jij je als gast bijzonder voelt, een handgeschreven kaartje, huisgemaakt koekje, vers bloemetje. Je voelt dat er aandacht is besteed aan jouw komst en jouw verblijf.”

Een bijzonder plekje is uniek, origineel, maar vooral ‘fijn om te zijn’!

PS: zorg ervoor dat jouw gastenverblijf deze geheimen in zicht heeft en maak jezelf zichtbaar via Bijzonder Plekje. Maar: voor Marleen is niet elk gastenverblijf een bijzonder plekje…

Over de schrijver
Door het delen van al onze gastensuccessen en -valkuilen inspireren we jou bij het onderzoeken, ontwikkelen en runnen van een succesvol gastenverblijf. - deBerghut.com - auteur van de boeken 'DroomplekGeluk', 'Dagboek van een Gastvrouw' en 'Het geheim van de Berghut': www.DroomplekAcademie.nl/boeken.