Wat doe je als je nog midden in de rotzooi van de verbouwing zit en je jouw idyllische droomplek op internet moet aanprijzen aan potentiële gasten…?
Hoe zorg je dan voor aantrekkelijke beelden die je nu al op je website kunt zetten?
Beelden die je later ook echt waar kunt maken?
De verbouwing hoeft echt nog niet klaar te zijn om een impressie te kunnen geven van jullie droomplek in spé. We hebben 13 ‘fake it till you make-it’-tips voor je op papier gezet, die natuurlijk wel terug te vinden moeten zijn bij de opening! 😉
Voor dit blogbericht zijn we even in ons fotoarchief gedoken. Alle foto’s die je ziet, hebben we voor of tijdens de verbouwing van ons gastenverblijf en hotel de Berghut genomen en gebruikt voor de promotie! En dat terwijl er nog bijna niets af was…
1. Sfeercollage maken
Maak een sfeercollage van hoe jullie droomplek ingericht gaat worden: met de juiste kleuren, materialen en sfeer. Maak hier een foto en zet dit moodboard ook op jullie website. Het helpt om je eindbeeld scherp te krijgen.
Wij maakten in onze droom-fase een collage. Tot we vertrokken, heeft hij op onze slaapkamer gehangen. En nu hangt hij in de Berghut.
2. Interieurconcept
Je hebt vast wel een idee in welke stijl je jouw droomplek wilt inrichten, wat jouw onderscheidende concept gaat zijn. Zet dit op de foto en deel dit.
In de voorbereidingsfase heb ik met een vriendinnetje die interieurstyliste is, ons inrichtingsconcept bepaald, passend bij een berghut. De inrichtingselementen waren: hout, wol en steen. Die elementen zouden zoveel mogelijk in elke ruimte moeten terugkomen. Ik heb een aantal staaltjes bij elkaar op de foto gezet en zo konden we mensen al een indruk geven wat we voor ogen hadden. Later heb ik – Nel – er ‘ruitje’ aan toegevoegd. 🙂
Je kunt natuurlijk ook eerst je concept bepalen en dan een sfeercollage maken. Wij hebben echter een paar jaar eerder al een sfeercollage gemaakt. Toen we wisten dat het echt ging gebeuren en ons hotelconcept scherp hadden, hebben we het concept voor de inrichting bepaald.
3. Detailfoto’s
Maak detailfoto’s van de sfeer die je in je gastenverblijf wilt neerzetten. Dit soort foto’s doet echt heel veel. Investeer even een aantal tientjes in wat decoratie in de sfeer en kleuren van jouw droomplek: tafelkleed, paar borden en bekers, een theedoek, snijplanken, kandelaars, waxinehouders, vazen, bedenk het maar, kop thee met verse kruiden, een stoel met een kleed. Ze kunnen de foto net dat beetje meer geven en het geeft mensen een beeld van jouw smaak en hoe het gaat worden.
Wil je nog veel meer weten over
hoe we onze droom en droomplek hebben aangepakt?
Onze ervaringen leest je in een van onze boeken 'Het geheim van de Berghut'.
Download hier een inkijkexemplaar van Het geheim van de Berghut.
4. Bijzondere kenmerken
Welke bijzondere kenmerken heeft jullie huis? Hoe kun jij deze op de foto zetten? Een houtkachel, een zwembad, fantastische oude muren? Zet ze aantrekkelijk op de foto.
5. Badkamers
Tja, die badkamers kunnen nog wel wat nieuwe tegels gebruiken. Vind je ideale badkamer in de winkel en maak er een close-upfoto van. Of maak een mooie foto van een setje hadkamerhanddoeken in de kleur die je gaat gebruiken in jouw gastenverblijf.
6. De buitenkant van het huis
Maak foto’s van de buitenkant van het huis, als het veelal in dezelfde staat blijft. Dat geeft een helder beeld van het huis en de directe omgeving.
Net voordat we naar Oostenrijk verhuisden, gingen we in het hemelvaartsweekend een paar dagen op en neer om nog wat formaliteiten te regelen. De natuur was op z’n mooist en we hebben veel foto’s gemaakt die we nu nog gebruiken!
7. Het uitzicht
Maak foto’s van het uitzicht vanuit je huis. Daar worden mensen op slag verliefd op…
8. De omgeving
Hoe ziet de omgeving eruit? De plaats, de direct omgeving? Ook daar kunt je heel goed foto’s van maken, want die blijft hetzelfde.
9. Activiteiten
Wat kun je allemaal in de omgeving doen, dat geschikt is voor jullie droomplekdoelgroep? Plaats hier foto’s van.
10. Verschillende seizoenen
Wil je een impressie van verschillende seizoenen op de website die je morgen klaar wilt hebben, maar ontbreken er nog seizoenen? Zorg dat je bij elke bezoek tussendoor in de voorbereidingen foto’s maakt: bij de bezichtiging, bij het onderteken van het contract, bij aankomst en tijdens de verbouwing: zo vaak als je er bent. Zo bouw je stockmateriaal op van alle seizoenen.
Na de aankoop van de Berghut, begonnen we al vrij snel een blog. We hadden al wat zomerbeelden en waren nieuwsgierig naar de winterfoto’s. We hebben een Nederlandse, die in de buurt woonde, gevraagd om een paar foto’s van onze droomplek in spé te maken. Lyrisch waren we én een hit op ons blog!
11. Mmmmmm…. eten!
Toon food-foto’s op je website. Mensen zijn gek op lokaal en authentiek. Welke lokale producten worden er in de streek verkocht? Zet ze op de foto. Maak een gerecht of ontbijt wat je sowieso op het menu wil zetten. #takepicture
12. Jouw doelgroep
Zijn kids onderdeel van jullie droomplekdoelgroep? Maak en plaats foto’s van een paar hele blije kids, waaronder je eigen kids! Zijn 50+plussers primair doelgroep? Zet die sfeervol op de foto. Dat geldt natuurlijk voor elke doelgroep die je gaat bedienen: maak er foto’s van, in een vrolijke, sfeervolle omgeving met blije mensen.
13. Jouw eigen verhaal
En natuurlijk: deel een foto van jezelf/jullie zelf! Mensen vinden het belangrijk wie er achter de droomplek zit[ten].
En zo zie je dat je, zonder dat je de verbouwing al klaar van jouw gastenverblijf hebt, een heel goed beeld kunt schetsen van hoe jouw accommodatie gaat worden!
Volg de DroomplekAcademie ook op Facebook of Instagram
Zonnige groet,
Hans & Nel
Wil je nog meer gratis inspiratie voor je toekomstige gastenbedrijf?
>> Klik dan hier