arrow_drop_up arrow_drop_down
11 eigenschappen van een succesvolle droomplekondernemer

11 eigenschappen van een succesvolle droomplekondernemer

We hebben het al vaker gezegd: als droomplekondernemer ben je een Überondernemer. Je wordt meer dan alleen ondernemer. Je gaat ook nog eens emigreren naar een ander land met een andere cultuur, vaak ga je ook nog samenwerken in de gastvrijheidsbranche – vaak een toch een nieuwe branche –  en misschien neem je ook kinderen mee. Wauw! Dat is nogal wat… Je hebt dus nóg meer eigenschappen nodig dan een ‘gewone’ ondernemer.

Een vakantieaccommodatie runnen lijkt een makkelijke manier om leven en werken te kunnen combineren, als dan niet in het buitenland. We horen het mensen letterlijk zeggen. Maar niets is minder waar. Het is echt een misvatting dat iedereen wel een hotel, b&b of camping kan runnen. Je hebt er flink wat verschillende eigenschappen voor nodig en de in onze ogen 11 belangrijkste hebben we voor je op een rijtje gezet.

1. Doorzettingsvermogen en vertrouwen

Verreweg op 1 staat wat ons betreft doorzettingsvermogen. Als droomplekondernemer moet je ontzettend veel onderzoeken, ontdekken, regelen en realiseren. Checklisten lang. En niet alles op die checklisten is even makkelijk af te vinken. Als je iemand bent die na de eerste moeilijkheden het bijltje erbij neergooit, ben je niet geschikt voor dit avontuur, waar dan ook. Dus je moet kunnen omgaan met tegenslag en kunnen doorzetten. Om te kunnen doorzetten, moet je vertrouwen hebben dat dingen goed komen of dat je wel een andere weg vindt om je doel te bereiken.

“Om te kunnen doorzetten, moet je vertrouwen hebben dat het hoe dan ook goed komt.”

2. Lef

Je moet beschikken over een flink wat durf. Durven te gaan zitten op een plek die niet zo populair is. Durven te gaan zitten op je droomplek in een land dat wél populair is maar dan wel met een absoluut onderscheidend concept. Je moet hulp durven vragen. Naar het eerste dorpsfeest durven gaan, zonder dat je iemand kent. Een redactie van een magazine durven bellen voor een artikel. Lef hebben te investeren met het vertrouwen dat je de kosten er dubbel en dwars uit gaat halen. Je moet anders durven zijn, kansen kunnen zien en zichtbaar durven zijn. Lef dus…

3. Gastgerichtheid

Als je gesteld bent op je vrijheid en op het doen van je eigen ding, dan is een gastenverblijf runnen misschien niet helemaal jouw ding. Gastvrijheid betekent dat je vanuit je hart en met aandacht gasten een fijne tijd bezorgd, met voorzieningen waar zij behoefte aan hebben. Het moet in je je DNA zitten om mensen blij te maken. Je kunt aandacht geven op verschillende niveaus: vriendelijk, correct en snel de juiste informatie geven, interesse hebben in je gasten en gasten verwonderen door te mee te nemen voor een beleving. Daarbij zijn factoren als schoon, netjes en goed essentiële voorwaarden. Hoe meer indruk het contact heeft achtergelaten, hoe langer de gasten dit zich zullen herinneren en doorvertellen.

4. De taal spreken

Als je een hotel, b&b, camping of verhuur van vakantiewoningen in het buitenland begint, is het essentieel om te taal te spreken. Om je gasten goed te woord te kunnen staan en om te kunnen integreren. Als je je op internationale gasten richt, is het belangrijk om in ieder geval Engels spreken. Een goeie integratie hoeft geen voorwaarde te zijn voor succes van je onderneming, maar wel voor het opbouwen van je leven in het nieuwe land. Dus spreek ook de taal van het land waar je naartoe gaat. Het verkleint de kans op isolatie en remigratie.

5. Omgaan met financiële onzekerheid

Inkomsten van een gastenverblijf zijn onregelmatig. Je krijgt niet elke maand een vast bedrag op je rekening. In een bepaalde periode van het jaar komt er flink wat binnen; andere periodes niets. Daar moet je mee kunnen omgaan.

6. Goed financieel inzicht

Naast het kunnen omgaan met financiële onzekerheid moet je ook goed financieel inzicht hebben. Het is belangrijk dat je financiën op orde zijn en dat je alle details kent. Hoeveel komt erin, hoeveel gaat eruit? Hoeveel gasten heb je minimaal nodig op jaarbasis om rond te kunnen komen? Wat zijn de investeringen, personeelskosten en onderhoudskosten en energiekosten op jaarbasis? Met een flink aantal kamers en of campingplekken kan dat hard gaan. Ik – Nel – heb overigens een bloedhekel aan boekhoudingsdingen, dus ik ben héél blij dat Hans dat doet. 🙂

7. Allround en hard kunnen werken

Of je nu een camping begint, een bed and breakfast, hotel of appartementen: je moet allround en hard kunnen werken. Van ‘gasten inspireren te ‘boeken’ tot ‘grasmaaien’. Van ‘een mooie gesprek met een gast hebben’ tot ‘schoonmaken’. ‘Je moet met je hoofd én met je handen kunnen werken. Hoe fijn het ook is om gasten blij te maken: er komt bij het runnen van een gastenverblijf veel repeterend werk kijken en dat moet je wél leuk vinden. Hans kwam erachter de repeterend werk niet zijn ding is.

“Er komt bij het runnen van een gastenverblijf veel repeterend werk kijken
en dat moet je wél leuk vinden.”

Ligt dit jou ook niet en voel je jezelf vooral een gastheer of gastvrouw, dan zul je hele goeie mensen moeten aantrekken die jou helpen met je bedrijf, maar daar komen vaak extra kosten bij kijken. Je moet er in ieder geval elke dag voor kunnen gaan. Los van wat voor een opleiding je ook hebt gedaan. Het gaat vooral om een persoonlijke instelling.

8. Nieuwsgierigheid en flexibiliteit

Over ‘allround zijn’ gesproken: de wereld om ons heen verandert sneller dan ooit. Dat is niet altijd even makkelijk, maar het heeft ook voordelen. Door die technologische ontwikkelingen is het makkelijker dan ooit om jezelf op afstand zichtbaar te maken voor gasten. Het maakt ook dat je stukken van je werk veel eenvoudiger en slimmer kunt organiseren, zoals met nieuwsbrief-, reserverings- en boekhoudsystemen. Blijf dus open staan voor ontwikkelingen die het werk makkelijker kunnen maken. 

9. Balans kunnen bewaken

Je moet op allerlei vlakken de balans kunnen bewaken. Op een dag, in een week, in een gastenperiode en in een jaar.  Je wilt veel doen voor je gasten om hen een onvergetelijke tijd te bezorgen. Hoe ver ga je daarin en waar liggen je eigen grenzen? Hoe verdeel je je energie over een gastenperiode? Je wilt aan het einde van een seizoen gasten evenveel kunnen geven als aan het begin van het seizoen.  is killing, voor jezelf en voor je gasten. Kijkend over een jaar is het belangrijk om periodes zonder gasten te hebben om even helemaal in je energie te kunnen blijven. Het gaat om de balans om er voor je gast te zijn én om niet jezelf te vergeten. En als je vanuit je passie altijd en overal kansen ziet: je hoeft niet alle kansen te grijpen. Gebruik je missie als leidraad voor je keuzes en balans.

10. Onderscheidend zijn

Er zijn miljoenen vakantieaccommodaties over de hele wereld. En met de komst van Airbnb wordt het aantal overnachtingsmogelijkheden alleen maar groter. Dus hoe zorg je ervoor mensen speciaal voor jouw plek kiezen? Die zeggen: “Ja, hier wil ik heen.” Dat vraagt om onderscheidendheid, om anders te zijn. Dat vraagt creativiteit, lef en vooral: authenticiteit. Uiteraard moet je in staat zijn om dit onderscheidende concept goed uit te voeren. Het moet kloppen.

“Jullie verhaal en missie is de basis van jullie bedrijf.
En als dat mensen aanspreekt, trek je ze aan.”

11. Authenticiteit

Authenticiteit is de basis van je onderneming. In een gastenverblijf speel je als gastheer en gastvrouw over het algemeen een belangrijke rol. Mensen komen af op jullie droomplek, jullie droom en op jullie verhaal. Op hoe jullie zijn als mens. Als jullie bedrijf niet authentiek is, voelen gasten dat, moet je zelf te veel op je tenen lopen en zal je plek op langere termijn geen succes zijn. Jullie verhaal en missie is de basis van jullie bedrijf. En als dat mensen aanspreekt, komen ze naar je toe. Ze moeten je natuurlijk wel weten te vinden, dus zorg ook voor je zichtbaarheid.

 

Over de schrijver
Wij begeleiden jou bij het realiseren en behouden van een uniek en succesvol gastenverblijf, in balans met jouw wensen. Dit doen we online én op onze eigen gastenverblijf in de Alpen [deBerghut.com], die wij sinds 2009 runnen. Wij zijn naast ervaringsdeskundigen ook ervaren coaches en auteurs van het boek 'Het geheim van de Berghut'.
Gerdien
Door

Gerdien

op 17 April 2016

sommige dingen zijn zo herkenbaar en is zó leuk om te lezen, maar ook bevestigend.

Hans & Nel
Judith
Door

Judith

op 24 April 2016

Een tip voor mensen die in Nederland iets willen beginnnen, wát dan ook, die gaan ‘emigreren’ van bv het westen naar het oosten van het land... het is óók belangrijk om de lokale taal te leren spreken. En dan niet speciaal het dialect, maar wel de ‘onderliggende’ taal. Een twentenaar bedoelt ‘nee’als het hij ‘jao jao’ zegt bv. En zo zijn er meer subtiele verschillen van ‘taal’ die mensen spreken in Nederland.

Hans & Nel
Door

Hans & Nel

op 24 April 2016

Wat een fijne aanvulling, Judith! Dank je wel,

Elsa
Door

Elsa

op 25 April 2016

Haha, herkenbaar! Toen wij hier in Drenthe een paard kochten, zei de verkoper: 'Nee, mit da peerd is niks te doen'. ??? Een Drent bedoelt hiermee dat er niets mis is met het paard. En een 'slim peerd' is niet intelligent, maar moeilijk.

Hans & Nel
Reactie plaatsen