Misschien herken je (één van) onderstaande situaties wel:
'Ik vind dat het tegelterras van onze B&B vrij moet zijn van onkruid bij de komst van nieuwe gasten, maar door het slechte weer van de afgelopen dagen is dat niet gelukt. Daar voel ik me schuldig over.'
'Ik heb zo mijn best gedaan voor die gasten; ze waren enthousiast en dan schrijven ze toch een negatieve review. Daar heb ik best lang last van.'
'Voor terugkerende gasten wil ik het liefst elke keer toch weer iets nieuws bedenken. Als ik daar niet in slaag, ben je bang dat ik mijn gasten teleurstel.'
'Alles, maar dan ook alles, moet netjes voor de gasten. Mijn man denkt daar anders over en dat geeft frictie.'
'Ik kan het niet uitstaan als onze schoonmaakster haren in de douchebak over het hoofd ziet. Dat kan toch niet voor gasten? Daar kan ik zo geïrriteerd van worden.'
Kortom: je doet zó je best en dan nog loopt het niet altijd zoals je wilt.
Je schuldig voelen, je geïrriteerd voelen, onrechtvaardigheid voelen.
Allemaal emoties en gevoelens waar je last van hebt.
Maar je omgeving ook.