Het Coronavirus heeft gevolgen voor ons allemaal en ook voor jou als gastenverblijfeigenaar (B&B, hotel, camping, vakantiewoningen, trainingsaccommodatie). Hoe ga je om met vragen en wat betekent het Coronavirus voor jouw onderneming?
Ik heb een aantal veelgestelde vragen voor je op een rijtje gezet in dit blog.
We zijn geen autoriteit en expert op dit gebied, maar ik breng in dit blog relevante informatie voor je bij elkaar. En samen met jou geef ik dit blog graag verder vorm. Heb je een gastenverblijf en heb je aanvullingen op dit blog? Mail me gerust: info@DroomplekAcademie.nl
Download hier het gratis ebook
Waar kan ik terecht met vragen over het Coronavirus in relatie tot mijn gasten en boekingen?
- Je kunt ook contact met de Kamer van Koophandel:
– In Nederland heeft de Kamer van Koophandel (KvK) een Coronaloket dat je kunt bellen.
– Bij onze in Oostenrijk heeft de Kamer van Koophandel (WKO) een online infopunt voor ondernemersvragen in het kader van Corona. En op deze pagina vind je info over annuleringsvoorwaarden
– Onderzoek wat de contactmogelijkheden zijn bij de KvK in jouw eigen land. - Wij ontvangen hier in Oostenrijk info via de VVV in ons dorp.
- AIR bnb deelt deze informatie op hun website voor aansloten gastenverblijven.
Kan mijn gast zijn of haar boeking annuleren vanwege het Coronavirus?
De kans is aanwezig dat mensen zich zorgen maken over hun reis en verblijf bij jou en uit voorzorg niet op pad gaan. Voorzover wij weten, geldt het volgende:
- Zolang er geen negatief reisadvies is afgegeven voor de regio, stad of dorp waar jij je gastenverblijf hebt, gelden de normale annuleringsvoorwaarden.
- Als er een negatief reisadvies geldt in de regio waar jouw gastenverblijf ‘huist’, kan jouw geboekte gast wegblijven en het verblijf kostenloos annuleren.
Meer info:
- Hier vind je een overzicht van landen of streken met een negatief reisadvies.
- Hier lees je een helder artikel van het Verbond van Verzekeraars.
Daarin wordt ook gezegd: “Het Coronavirus is niet gedekt. Niet op de gewone annuleringsverzekering en ook niet voor de ‘sociale’ repatriëring. Een reisverzekering is namelijk geen ‘alles-behalve polis’. Wij dekken op de annuleringsverzekering alleen met namen genoemde evenementen die van persoonlijke aard zijn. Denk aan overlijden of ziekte.” - Ik las dit interessante artikel van RTL Z over het wel of niet kostenloos kunnen annuleren van een reis.
Wat kan ik het beste doen als een toekomstige gast naar annuleringsmogelijkheden vraagt?
Tips in geval je vragen krijgt van gasten over annuleringsmogelijkheden:
- Toon begrip voor de vraag en eventuele ongerustheid.
- Is er geen negatief reisadvies in jouw land of regio? Laat weten aan de betreffende persoon dat het op dit moment te voorbarig is om te annuleren.
- Vertel over de reisomstandigheden naar jouw land/streek te reizen en dat er alles aan gedaan wordt om verspreiding van het virus te voorkomen. En dat het alleen niet verstandig is om te verblijven in gebieden waar een negatief reisadvies geldt. Je kunt eventueel adviezen en uitspraken van auriteiten quoten.
- Uiteraard mag de betreffende persoon beslissen om te annuleren, maar dan zijn wel de annuleringsvoorwaarden van toepassing, zoals vermeld in de algemene voorwaarden.
- Je kunt afsluiten door aan te geven dat jullie elkaar graag binnenkort treffen op je droomplek en dat er met vragen gerust nog contact opgenomen kan worden met je.
Ik kom financieel in problemen. Is er een compensatieregeling?
Als je financieel in problemen komt door Corona, is dat een hele vervelende situatie. Of er een compensatieregeling is, is per land en situatue afhankelijk Vraag in je eigen land bij het ministerie die gaat over Sociale Zaken of bij de Kamer van Koophandel in jouw land/regio aan wat de mogelijkheden zijn voor compensatie.
Je kunt ook proberen uitstel van btw-afdrachten en uitstel/(tijdelijke) ontheffing van betaling van belastingen, zowel landelijke als lokale belastingen, aanvragen. Vraag eventueel naar mogelijkheden voor een renteloos overbruggingskrediet om je vaste lasten financieren met een lange aflossingstermijn.
Wat kunnen ik en mijn gasten doen om te voorkomen dat we het virus krijgen?
De belangrijkste tips (vertaling van de afbeelding hieronder):
- Was altijd voor het eten en na contact met kranen, trapleuningen en handgrepen ed. je handen 20 seconden met warm water en zeep of desinfecteermiddel.
- Moet je hoesten? Doe het in een papieren zakdoek of ‘in’ je ellebogen.
- Vermijd handen schudden met andere mensen.
- Reis niet naar getroffen gebieden.
- Hou minimaal 1,5 meter afstand van je gasten.
Wat moet ik doen als een gast Corona-verschijnselen heeft?
Heb je aanleiding om te vermoeden dat je mogelijk het Coronavirus hebt of een gast (hoesten, moeite met ademhalen of koorts)? Bel dan je huisarts (en ga er NIET naartoe). De arts zal vertellen wat verder de bedoeling is.
Ben je besmet met Corona? Blijf dan in ieder geval thuis en hou afstand ander mensen in de buurt. De arts zal vertellen wat de vervolgstappen zijn.
Waar kan ik actuele info vinden over het Corona virus?
Ik heb een paar websites voor je op een rijtje gezet:
- Info over het Coronavirus op de website van GGD Nederland
- Website met actueel overzicht van Corinabesmettingen in Europa
Heb je aanvullende info? Laat het vooral weten: info@DroomplekAcademie.nl
Groetjes,
Nel