Ik Vertrek: wel of niet meedoen? De voordelen en nadelen onderzocht

Meedoen aan Ik Vertrek: vrijwel iedereen met plannen voor een hotel, B&B, vakantiewoningen of een camping in het buitenland zal eraan hebben gedacht. Maar wat zijn de voordelen en nadelen van meedoen aan Ik Vertrek? En wat geeft de doorslag om mee te doen? We spraken 5 oud-deelnemers aan Ik Vertrek, de eindredacteur van Ik Vertrek en we deden internetresearch.

Gaan we meedoen aan Ik Vertrek?

Nadat wij eind 2008 onze vertrekplannen bekend hadden gemaakt, kregen we geregeld deze vraag: “Gaan jullie ook meedoen aan Ik Vertrek?” We stonden er niet om te springen. Maar wat ik – Nel – vooral interessant vond, is dat iedereen er wel wat anders over zei: ”Je krijgt er geld voor, hoor!” en: “Handig voor extra publiciteit!”

Maar hoe zat dat nou eigenlijk precies? Ik stuurde een mailtje naar de redactie van Ik Vertrek. Ze lieten weten dat je er geen geld voor krijgt en dat zij bepalen wat ze uitzenden, maar dat je er wel veel publiciteit voor terugkrijgt én een mooie vastlegging van een belangrijke periode in je leven.

“Ik voelde de heftigheid van het avontuur waar we al middenin zaten.
Ik zat er niet op te wachten om ‘in the heat of the moment’ gefilmd te worden.”

Ze belden ons nog, net voor ons vertrek naar Oostenrijk. Of we verder wilden praten over deelname. Ik voelde de heftigheid van het avontuur waar we toen al middenin zaten. Ik zag het niet zitten om in the heat of the moment gefilmd te worden. En we wilden onze gastenkring liever zelf opbouwen. Hoe kijken deelnemers daar tegenaan?

bron foto: ikvertrek.nl

Voordelen meedoen aan Ik Vertrek _

 1. Publiciteit

Het grootste voordeel en belangrijkste beweegreden om  mee te doen aan het programma is de publiciteit.  Minstens een miljoen kijkers smullen van de dromen van de droomplekemigranten, met uitschieters van boven de 2 miljoen per aflevering.

De aflevering van Britt en Maikel in maart 2016 was geprogrammeerd na de finale van Wie is de Mol. Die avond zagen 2,2 miljoen mensen hoe zij in Oostenrijk een sprookje waarmaakten. Na de aflevering kregen ze bijna 1000 mails, was hun Facebookpagina ruim 5000 likes rijker en waren hun 9 appartementen de rest van het jaar grotendeels gevuld. “Onze belangrijkste reden om mee te doen was de publiciteit. Maar dit was meer dan we hadden durven dromen,” vertelt Britt, die ook columns voor de DroomplekAcademie verzorgd

Britt: “Na de Ik Vertrek-uitzending zijn we een week bezig geweest
met het beantwoorden van mails en aanvragen
en zaten we de rest van het jaar vrijwel vol.”

_

Britt & Maikel met hun kinderen en hun Oostenrijkse Mandlwandlodge – bron foto links: ikvertrek.nl

_
Publiciteit was ook een van de belangrijkste redenen voor Joëlle om mee te doen. Zij begon met een goede vriendin een B&B in Italië: Litte Dolce. “Het heeft ons na de aflevering in november 2014 veel boekingen en een leuke doelgroep gebracht.  Ook na de herhaling kwamen er weer flink wat nieuwe boekingen bij.”

En na de aflevering in 2009 van Alwin en Bionda in Italië – ook wel bekend als de Boerkampjes – lag de website er na de aflevering een paar uur uit.  “Omdat zoveel mensen ons op internet gingen opzoeken.”

Frans en Marleen van B&B Ferme les Arbres in Frankrijk waren in november 2016 te zien. “We hebben veel likes en leuke reacties gekregen. Ik weet niet hoe het zou zijn geweest als we niet hadden meegedaan, maar het aantal boekingen na de uitzendingen is tot nu toe wel tegengevallen. We waren na de uitzending eigenlijk slecht vindbaar op internet.”

De aflevering heeft Peter en Paula in april 2014 met hun biodanza-camping in Denemarken veel bekendheid en vele gasten opgeleverd. “Al zijn er ook veel gasten gekomen die de aflevering niet hebben gezien.”

Meedoen aan Ik Vertrek blijkt een goede manier om in korte tijd veel bekendheid bij een groot publiek te genereren én extra boekingen binnen te slepen. Of mensen ook daadwerkelijk gaan boeken hangt ook af van het feit of jouw accommodatie hen aanspreekt.

2. Je krijgt een mooi levensdocument

Naast publiciteit via de uitzending, aandacht op IkVertrek.nl en aankondigingen via social media krijg je door mee te doen een bijzondere reportage van de eerste fase van de realisatie van je droom. Als je het door een willekeurige videomaker laat filmen, ben je al snel een paar duizend euro kwijt.

Bionda: “Onze 3 zoons waren nog erg klein toen we vertrokken. Ons leek het een mooi document voor hen, voor later.  Een emigratie is een hectische periode waardoor je vaak vergeet wat er allemaal is gebeurd. Het is leuk als dat vaststaat en het geeft je de mogelijkheid om alle achterblijvers in Nederland te laten zien wat je zoal aan het doen bent.”

Joëlle bevestigt dat: “Het is een top herinnering die nu is vastgelegd, dus iets moois wat je later terug kan kijken. Joëlle geeft daarnaast ook nog een andere reden om mee te doen. “Lecce – de plaats van de B&B – is niet echt bekend, dus dat konden we zo mooi op de kaart zetten.”

3. Genieten van positieve energie na de uitzending 

Meedoen aan Ik Vertrek lijkt na de uitzending ook een goede energieboost te geven.

“We hebben ontzettend veel positieve reacties gehad”, vertellen Marleen en Frans. “De leukste vonden we – naast leuke dingen over het huis, de gîte en de plek – de reacties die mensen op ons als persoon gaven. “Wat zijn jullie relaxed, wat zijn jullie leuke mensen, doorzetters.” Dat soort dingen.

Joëlle: “Mensen vertelden ons dat ze geïnspireerd raakten
door ons doorzettingsvermogen en onze aanpak.”

Wat Joëlle heeft geraakt, is dat mensen de moeite namen om te mailen. “Ze vertelden ons dat ze geïnspireerd raakten door ons doorzettingsvermogen en onze aanpak: altijd met een glimlach. En dat is natuurlijk fantastisch.”
_

Joëlle begon samen met een vriendin en runt de B&B nu alleen.
Op de foto zie je haar met haar vriend.

_
Voor Alwin en Bionda was het “een geweldige ervaring. Wij hebben 3 keer meegedaan – inclusief 2 ‘hoe gaat het nu met’-momenten – en 3 keer was het super leuk om mee te doen. Het heeft ons veel plezier gegeven en we hebben er ontzettend veel gasten door gekregen.”

 

Nadelen deelnemen aan Ik Vertrek

Maar meedoen aan het programma is niet alleen ‘rozengeur en maneschijn’. Het heeft ook kanten die minder goed kunnen uitpakken.

1. Ik Vertrek bepaalt wat er wordt uitgezonden

“Een onzekere factor vond ik dat je zelf niet weet hoe het zal lopen en wat er wordt uitgezonden”, vertelt Britt. Je weet inderdaad niet wat er uitgezonden gaat worden. En toen Alwin en Bionda meededen, was Ik Vertrek al wel in de maak, maar werd het nog maar net uitgezonden op de Nederlandse televisie: “Wij wisten op het moment dat wij ons opgaven niet wat ons te wachten stond. Alleen ons bezoekje aan de bank is erg persoonlijk. Maar ja, ook dat hoort erbij”, vindt Bionda.

Gedurende 3 momenten rondom het vertrek van de deelnemers en de verbouwing  wordt er 2-3 dagen gefilmd. Aan de redactie de taak om uit ruim 50 uur film een interessante aflevering van 40-45 minuten te maken. Want uiteindelijk draait het toch om de kijkcijfers. Maar daar heb je geen invloed op: de redactie bepaalt wat er uitgezonden wordt.

Peter en Paula hebben ook erg genoten van hun uitzending. “Het stukje met de stofzuiger had er uit gekund. We hadden veel mooiere momenten die er wel in konden. En we hadden af en toe stomme dingen, maar dat heeft iedereen. Dus we hebben het niet als vervelend ervaren.”

Marleen: “Soms worden er gebeurtenissen achter elkaar gezet
die in werkelijkheid niet achter elkaar zaten.
Dan denk je: “Hè, zo ging dat toch niet helemaal?”

Ook Marleen en Frans hebben genoten van de uitzending. “We vonden de uitzending boven verwachting leuk. Dat was toch afwachten. Soms zijn er wel dingen achter elkaar gezet die in werkelijkheid niet achter elkaar zaten. Dat weet je alleen zelf en dan denk je soms wel eens van hè, zo ging dat toch niet helemaal? Of je zegt iets in de aflevering, zonder dat de kijker de context of achtergrond kent, dat komt wel eens knullig over.”
_

Marleen en Frans voor hun gîtes Ferme les Arbes in Franrijk – bron foto links: ikvertrek.nl


Het merendeel van de deelnemers is dus aardig positief over hun uitzending.  Maar via een van de geïnterviewden die zeer positief is, hoorden we dat er ook deelnemers zijn die niets meer te maken willen hebben met Ik Vertrek.
“Ze vinden dat Ik Vertrek hen totaal verkeerd heeft neergezet. Te negatief.”

Je weet dus niet wat ze gaan uitzenden. Daarnaast krijg je jouw Ik vertrek-aflevering niet van tevoren te zien. Als  je geen Nederlandse tv kunt ontvangen, krijg je van de redactie een downloadlink of DVD van de aflevering, zodat je ‘m wel tegelijk met de rest van de kijkers in Nederland kunt bewonderen. En kijk tussendoor vooral niet naar de reacties op Twitter…

2. Negatieve reacties van kijkers incasseren

Meedoen aan Ik Vertrek is: in een arena stappen. Het kan spannend en kwetsbaar voelen en één ding is zeker: iedereen vindt er wat van. Er kan nogal wat over je heen komen van kijkers die zelf de stap nooit zouden zetten. Niets is makkelijker dan vanuit je luie stoel kritiek hebben op iets wat je zelf niet doet of zou durven doen. Het is handig als je in staat bent om je daar vanaf te kunnen sluiten.

Ronald en Debby bijvoorbeeld, die hun geluk in Oostenrijk zochten, kregen na de uitzending een storm van kritiek over zich heen. Zo valt te lezen op Lindanieuws.nl. Ze hopen meer tijd door te kunnen brengen met hun twee kinderen. Helaas loopt dit, tot groot ongenoegen van veel kijkers, anders. Doordat de verhuur van hun appartementen erg goed gaat en het drukker is dan verwacht, hebben zij nog steeds weinig tijd voor hun jonge kinderen. “We doen de kinderen met Kerst naar Nederland, want dan hebben we geen tijd voor ze”, zegt Ronald.

Je ziet dat de ouders het er moeilijk mee hebben. En we begrijpen als geen ander het dilemma. Daarom is het meegeven van realiteitszin één van de dingen die we vanuit de DroomplekAcademie doen. Vooral de eerste jaren is het keihard werken om je bedrijf neer te zetten en kun je vaak nog niet direct realiseren waarvoor je uiteindelijk vertrokken bent. Dat kost tijd. Maar dat valt niet altijd goed uit te leggen aan de buitenwereld. Daarvoor moet je flink wat incasseringsvermogen hebben.

Het advies wat je van de redactie van Ik Vertrek krijgt, is: kijk niet op Twitter. Op Twitter lijken inderdaad de meeste tomatengooiers te zitten. De toon op Facebook lijkt wat sympathieker.

Paula: “We kregen heel wat negatieve reacties,
maar iedereen mag een mening hebben.”

Meedoen aan Ik Vertrek vraagt relativeringsvermogen. Voor Peter en Paula  met hun biodanza-camping in Denemarken was het wel even slikken. “We kregen heel wat negatieve reacties, maar iedereen mag een mening hebben. En wat wij gedaan hebben en doen, is niet voor iedereen.”
_

Paula en Peter met hun dochter in Denemarken op hun natuurcamping – bron foto links: ikvertrek.nl


_
In de tijd dat Alwin en Bionda meededen, waren er nog bijna geen social media. Die mogelijkheid om je ongezouten mening te kunnen uiten, was er nog niet. “Het klinkt misschien heel erg stom maar wij hebben geen enkele negatieve reactie ontvangen. Echt niet. In de eerste aflevering was er eentje die melde dat Alwin een irritante lach had, maar ja of dat nou echt negatief is? Daar hebben we niet echt waarde aan gehecht.” Bij Alwin en Bionda ging in de aflevering ook bijna alles goed en ze waren en zijn erg likeable. Op social media hebben mensen ook daar tegenwoordig wel wat op te zeggen: “Er is niets aan; er gaat niets mis.”

Joëlle: “Mensen hebben altijd iets te zeuren. Er zijn altijd mensen die het je niet gunnen en denken het beter te weten vanuit hun luie stoel achter de tv. Trek je daar niet te veel van aan.”

3. Je krijgt er geen geld voor

In tegenstelling tot wat mensen in onze omgeving zeiden, krijg je niet betaald voor je deelname. De vergoeding moet je zien in de vorm van publiciteit die je ervoor terugkrijgt en een mooi document.

Dus mocht je denken rijk te worden van een vergoeding die AVROTROS je uitkeert… Daar hoef je niet op te rekenen.

4. Dagenlang een camera op je neus

Als je meedoet heb je een een aantal dagen een camera om je heen, en dat in een periode waarin het hectisch en druk is, zoals rondom de verhuizing en de opening. Hoe is dat?

Paula: “We voelden ons thuis bij de crew. En voor ons was het geen verschil met of zonder camera.” Dat geldt ook voor Joëlle in Italië. “We hadden een onwijs leuk team met de cameraman en de regisseur. Die waren erg relaxed en het voelde niet alsof er continu gefilmd werd. We deden ook gewoon ons ding. We hebben eigenlijk om alles gelachen. Er waren genoeg momenten dat we dachten: “Oh shit en nu? Maar dan moet je door naar plan B. En anders naar plan C.”

Voor Marleen was het de eerste dag wennen. “Maar het went ontzettend snel. Ik was me wel bewust van het microfoontje, omdat alles wat je zegt door het team gehoord wordt. Ik merkte dat ik daar toch wel goed over nadacht.”

Bionda: “De camera draait continu.
Je kunt niet acteren, zeker niet met kleine kinderen.
Die doen toch wat ze willen.”

Voor Alwin en Bionda voelde het in het begin ook even onwennig. “Maar eigenlijk na een paar minuten wende het al en vergaten wij vaak dat de camera draaide. De camera deed ons niet zoveel, omdat zij vrijwel continue filmen. Je kunt dus ook niet acteren en dat hou je ook niet vol als ze zoveel uren draaien. Zeker niet met kleine kinderen. Die doen toch wat ze willen.”
_

Alwin en Bionda hebben Villa Bionda in Italië inmiddels ‘ingeruild’ voor Villa Alwin 🙂 – bron foto: ikvertrek.nl

_

Ook Britt vond het in het begin wat onwennig. “Ik was me wel bewust van de camera en daar handel je dus ook naar. Soms komt de camera wel erg dichtbij; werkelijk alles wordt gefilmd als de cameraploeg er is. Maar hier kun je ook je grenzen aangeven. En op sommige momenten kan het ook best leuk zijn dat de camera erbij is, zoals op ons afscheidsfeest. Waardevol dat onze vrienden ook geïnterviewd werden.”

De crew slaagt er bij alle stellen die wij spreken in om de deelnemers op hun gemak te stellen. Bionda: “En dat maakte het sowieso makkelijker om de camera om je heen te hebben.” Een prettige crew is natuurlijk goud waard. Als deelnemers zich op hun gemak voelen, halen ze eruit wat erin zit.

 

5. Geen invloed op het moment van uitzending

Hou er rekening mee dat je geen zeggenschap hebt over het moment van uitzenden. De NPO bepaalt de programmering. Niet jij. En dan kun je soms best voor verrassingen komen te staan.

Marleen en Frans werden verrast door het moment van de uitzending. “Eigenlijk zou onze aflevering in het voorjaar van 2017 uitgezonden worden, maar onze uitzending werd naar voren gehaald. Dit kregen we zes dagen voor de aflevering te horen. Daardoor moesten we hals over kop onze website klaarmaken terwijl we nog druk waren met verbouwen. En daarnaast werd onze aflevering dus ook niet aangekondigd in de tv-gidsen. Dat vonden we jammer.”

In een artikel uit 2011 op internet is te lezen dat een van de deelneemsters ‘woest’ is op de TROS. De familie deed in 2007 mee aan Ik Vertrek. Nog voordat de aflevering werd uitgezonden waren ze failliet, zijn ze teruggekeerd naar Nederland en is het gezin ‘op een nare manier’ uiteen  gevallen. De moeder van het gezin wilde door de nare omstandigheden niet dat de aflevering werd herhaald, maar toch werd de herhaling uitgezonden. Ze neemt het de TROS erg kwalijk, ondanks dat ze een contract heeft getekend dat de TROS recht heeft op het herhalen van uitzendingen. De aflevering is niet meer terug te kijken op IkVertrek.nl

Denk vooraf goed na wat de gevolgen – kunnen – zijn van meedoen aan het programma. Meedoen aan Ik Vertrek doet een beroep op jouw flexibiliteit en incasseringsvermogen. Eigenschappen die ook van pas komen als je een dergelijk buitenlandavontuur aangaat.

 

6. Eenmaal ja gezegd, kun je niet meer terug

O ja, en als je eenmaal ‘ja’ hebt gezegd tegen deelname, kun je niet meer terug. Dus bezint eer ge eraan begint.

Maak van je droom geen nachtmerrie!
Je kunt dit ebook  ‘van Nachtmerrie naar Droomvertrek’ gratis downloaden:

Aanmelden voor Ik Vertrek: hoe werkt dat?

Stel, je hebt interesse om mee te doen aan Ik Vertrek: hoe werkt de aanmelding en selectie dan? We vroegen het Floor de Vreede, eindredacteur van Ik Vertrek.

Hoe kom je in aanmerking? Floor: “We zoeken stellen of gezinnen die emigreren om een eigen bedrijf op te zetten. Mensen die het avontuur aangaan en bereid zijn dit avontuur met de kijker te delen.”

Hoe verloopt de selectie? “Als mensen interesse tonen, vragen we in eerste instantie vragen  om wat informatie en foto’s op de mail te zetten: wie zijn jullie en wat zijn jullie plannen? Vervolgens volgt er telefonisch een eerste kennismaking. Als er na dit gesprek nog steeds wederzijdse interesse is, komt onze redacteur langs voor een persoonlijk gesprek. Tijdens dit gesprek geven wij ook een uitgebreide toelichting over deelname. Na dit gesprek wordt van beide kanten beslist of we met elkaar in zee gaan.

Ik Vertrek-eindredacteur Floor de Vreede:
“We kunnen overigens pas een definitieve beslissing nemen als de vertrekdatum bekend is. Dan weten we namelijk of we op dat moment nog kandidaten zoeken.”

We kunnen overigens pas een definitieve beslissing nemen als de vertrekdatum bekend is. Dan weten we namelijk of we op dat moment nog kandidaten zoeken. Het gebeurt wel eens dat mensen zich een week voor vertrek pas aanmelden en dan gaat alles heel snel. Soms zijn we maanden – of zelfs al jaren – met mensen in gesprek voordat de stap daadwerkelijk wordt gezet en we beginnen met filmen”, legt Floor uit.

Hoe vaak word je gefilmd? Floor: “Er wordt gefilmd tijdens de verhuizing en het afscheid en daarnaast reizen ze drie keer af naar het nieuwe land. In reis 1 filmen we de eerste stappen in het nieuwe land, de eerste klussen, de kennismaking met de buren etc. De tweede reis draait meestal om de verbouwing, maar het kan ook al een opening zijn. Reis 3 is de afrondende reis. Het moment waarop je kunt zeggen: is het gelukt? Vaak is dit het moment waarop de eerste gasten komen, of wanneer de camping of de B&B volop in bedrijf is. Maar elk verhaal is anders, dus de keuzes in de te filmen momenten kunnen ook verschillen.”

Hoe lang zit er tussen de opnamen en uitzending? “Er zit geen vaste periode tussen de opnamen en het moment van de uitzending.” vertelt Floor. “We draaien het hele jaar door verschillende verhalen, die we op verschillende momenten afronden. We zenden niet op vaste momenten uit.” _


Meedoen of niet?

Op onze vraag of ze anderen zouden adviseren om mee te doen, zeggen de meeste van de deelnemers die wij gesproken hebben: volmondig JA. Met hier en daar een nuance en de vraag: wat zijn je verwachtingen en wat wil je ermee bereiken?

Bionda: “Als je alleen maar mee wil doen om meer gasten te krijgen, denk ik niet dat het op lange termijn gaat werken. Je moet het ook echt voor jezelf willen.” En Marleen vindt het lastig om er ja of nee op te zeggen: “Het hangt van je verwachtingen af, van je flexibiliteit ten aanzien van een filmploeg over de vloer en hoe je over je privacy denkt. Je moet de voor- en nadelen zelf afwegen.

Vraag je af:
wat zijn je verwachtingen en wat wil je ermee bereiken?

Overigens moet een ‘JA, IK WIL’ van twee kanten komen. Niet iedereen komt in aanmerking voor deelname. In onze grote VertrekEnquête, die we eind 2016 hielden, kregen we out of the blue een reactie van een respondent die zei: “Jammer dat we alleen te goed voorbereid waren om mee te mogen doen aan Ik Vertrek.” En zo lezen we meer reacties op internet. Hoe meer veranderingen voor meerdere mensen en hoe groter je droom is, hoe groter lijkt de kans dat je mee kunt doen.

 

Samengevat

Meedoen aan Ik Vertrek blijkt een goede manier te zijn om door de publiciteit de naamsbekendheid van jouw hotel, camping, B&B of vakantiewoningen te vergroten én flink wat extra gasten te ontvangen. Daarnaast kun je rekenen op gave reacties van kijkers.

Tegelijkertijd moet je er rekening mee houden dat je geen zeggenschap hebt over wat er wel of niet wordt uitgezonden en hoe je wordt ‘neergezet’ en wanneer het wordt uitgezonden. Realiseer je ook dat je, als je meedoet, gedurende een paar weken, in een hele drukke en voor veel mensen een onzekere fase tijdens de realisatie van je droom, camera’s om je heen hebt.  Dat kan kwetsbaar voelen. Daarnaast kun je naast positieve reacties een hoop ‘shit’ over je heen krijgen via social media. En je krijgt er geen geld voor.

Nel: “De belangrijkste vraag is:
wat wil je met jouw deelname bereiken?”

Vraag je vooraf goed af wat je wilt bereiken met jouw eventuele deelname aan Ik Vertrek en houd dat voor ogen. Realiseer je ook dat jouw droom wel eens anders zou kunnen aflopen dan je nu voor ogen hebt. Is het dan nog steeds zo leuk dat je iedereen een kijkje in de keuken geeft?

Meedoen aan Ik Vertrek vraagt reflectievermogen, incasseringsvermogen en relativeringsvermogen. Én er moet wel wat mis kunnen gaan. 😉

Besluit je niet mee te doen aan Ik Vertrek en mis je daarmee een stuk publiciteit? Zorg er dan in ieder geval voor dat je een onderscheidend gastenconcept neerzet waar je gasten voor in de rij staan… 


Tien tips over meedoen aan Ik Vertrek

  1. Zorg ervoor dat je scherp hebt waarom je mee wilt doen aan Ik Vertrek: wat zijn je beweegredenen en wat wil je bereiken? En is meedoen aan het programma de beste manier om dat te realiseren?
  2. Realiseer je wat de ‘regels van het spel’ zijn. Je kiest ervoor om mee te doen aan een televisieprogramma met een bijbehorend contract. Bedenk vooraf goed wat de gevolgen daarvan kunnen zijn. Weet waar je aan begint.
  3. Zorg ervoor dat je je jouw plan op een rijtje
  4. Zorg dat de kijkers je direct in Google kunnen vinden als ze je namen en ‘Ik Vertrek’ intypen’. Dus zorg ervoor dat je Ik Vertrek ook op je homepage hebt vermeld.
  5. Leer de taal.
  6. Zorg dat je de zendtijd die je krijgt gebruikt om iets geweldigs neer te zetten.
  7. Lees niet alle reacties op social media [Twitter en Facebook].
  8. Zorg voor iets kenmerkends wat mensen uit jouw aflevering kunnen onthouden. Dan kunnen mensen je sneller op internet vinden. De biodanza van Peter en Paula is daar een mooi voorbeeld van.
  9. Doe gewoon zoals je bent. Laat jezelf zien. Maar ga niet te veel ‘klagen’; wees positief. Jij maakt de uitzending.
  10. Geniet ervan!

Dacht je slim te zijn?

Dacht je slim te zijn door de naam van je bedrijf op één of andere manier in beeld te brengen? Dat was weinig zinvol. Want omdat Ik Vertrek wordt uitgezonden op de publieke omroep, mag er geen reclame gemaakt worden en moeten alle merknamen onleesbaar gemaakt worden.

De ideale Ik Vertrek-aflevering?

En als je alle tips heb opgevolgd bereik je misschien wel de ‘ideale’ Ik Vertrek-aflevering, zoals die van het Twentse Twello. 😉

We bedanken Bionda, Marleen, Britt, Petra, Joëlle en de redactie van Ik Vertrek voor medewerking aan dit artikel!
De getoonde foto’s in dit artikel zijn van Ik Vertrek of de deelnemende gastenverblijven.

TIP:
In het tweede weekend van februari staan zowel Ik Vertrek als de DroomplekAcademie op de Emigratiebeurs in Houten. Superleuk om je daar te spreken!