Page content

article content

Hoe kies je een krachtige bedrijfsnaam voor je hotel, BenB, camping of vakantiewoningen?

Welke bedrijfsnaam past het beste bij jouw B&B, hotel, camping of vakantiewoningen? Dat is een vraag waar je vroeg of laat voor komt te staan als jouw droom werkelijkheid wordt. Onze ervaring is dat mensen die dromen van een gastenverblijf zich sneller met een bedrijfsnaam bezig houden dan nodig. De één loopt al jaren met de naam rond; de ander vind het lastig om te bedenken. We delen 10 tips met je hoe je stap voor stap op het juiste moment tot een krachtige én onderscheidende naam komt.

O ja, je hoeft dit artikel niet te lezen als je genoegen neemt met namen als Luna, Edelweiss, Belle, Zeezicht, Bergblick. En als je een bestaand bedrijf wilt overnemen, inclusief de naam, hoef je de onderstaande stappen niet per sé te zetten. Maar wellicht kunnen we je op andere ideeën brengen…

1. Bepaal je gastenconcept

Als je ons al wat langer kent, weet je dat we een uniek gastenconcept voorstaan. Een gastenconcept dat past bij jou en jullie als persoon. Wie ben jij? Hoe vertaal je dat door naar jouw gastenverblijf? Wat is je gedachtegoed? En wie is jouw droomgast? Zorg ervoor dat je dat eerst scherp hebt voordat je aan de slag gaat met een naam. Voor die tijd hoef je nog niet over een naam na te denken. Je kunt uiteraard ondertussen een werknaam gebruiken: een naam for the time being.

“Bepaal eerst je gastenconcept voordat je een naam bedenkt.”

 

2. Bepaal of je een Nederlandse of internationale bedrijfsnaam wilt

Waar jouw droomplek ook gaat zijn: het is verstandig om te bepalen of je kiest voor een Nederlandse of internationale naam. De vraag die daarbij belangrijk is: wat is de nationaliteit van jouw droomgast? Daarnaast kan het kiezen van de naam ook een onderdeel van je integratie op je nieuwe woonplek zijn.

Als je kiest voor uitsluitend Nederlandssprekende gasten, zou je kunnen kiezen voor een Nederlandse naam. Maar dat hoeft niet. Je kunt ook een lokale naam kiezen, ook al wil je alleen Nederlandssprekende gasten ontvangen. Welke keuzes wil jij hierin maken?

Check in ieder geval altijd even wat bijvoorbeeld een Nederlands gekozen naam voor betekenis heeft in de taal van je droomland. Dit om eventuele ongemakkelijke situatie te voorkomen.

Oostenrijk voelt als thuis voor Paul en Janneke houdt ook steeds meer van Oostenrijk. Het concept voor het toekomstige pension van Paul & Janneke is gezelligheid. Want gezelligheid is wat de Brabantse Paul & Janneke zijn. Zij hebben op dit moment gekozen voor de naam Haus Gemütlichkeit. Ze weten nog niet precies of ze naast Nederlandstaligen ook andere nationaliteiten willen ontvangen. Maar Gemütlichkeit is een woord dat iedere Oostenrijkliefhebber wel kent…

 

Wij hebben gekozen voor een Nederlandse naam in de basis: de Berghut. Tegelijkertijd wilden we ook rekening houden met omgeving waar we woonden. Aan de straat bij de afslag naar onze hotel staat een bordje met ‘die Berghütte’. We hebben ook Berghuette.com geclaimd, ook al verwijst die door naar deBerghut.com. Daarnaast hebben we ook Duitstalige visitekaartjes laten drukken voor ‘lokaal’ gebruik. 

3. Oriënteer je op de insteek van je naam voor jouw gastenverblijf

Als je de eerste stap hebt gezet, kun je vanuit verschillende insteken je naam bedenken.

  • Een naam waarin jouw gastenconcept centraal staat. Zoals wij hebben gedaan met de Berghut: de metafoor van ons concept voor ontmoeten, inspiratie en bergbeleving.
  • Wil je een doelgroep aanspreken? Dan kun je een naam kiezen waarin je die doelgroep noemt. Wil je bijvoorbeeld jouw hotel richten op actieve mensen die van het leven genieten zonder kinderen, dan zou ‘Het Levensgenietershotel’ goed passen.
  • Je kunt ook de streek of plaats waar jouw/jullie droomplek staat in je gastenverblijfnaam verwerken. Voorwaarde voor deze insteek is wel dat je weet waar je jouw droomplek daadwerkelijk gaat vestigen.
  • Misschien wil je jouw en jullie eigen naam verwerken in jullie bedrijfsnaam? Een samenvoeging van jullie namen kan ook mooi passen.

Ons vakantieappartement dat we tussen 2003 en 2008 in Zwisterland hadden, heette Chez Nel. Als knipoog naar de namen van de vakantiewoningen, hotels en restaurants als Chez Edith en Chez Caroline. Je kwam ook echt in een woning waar je, ondanks mijn afwezigheid, mijn aandacht voelde.

 

Wil je je opvallen tussen honderdduizenden andere B&B’s, hotels, campings en vakantiewoningen? Zorg er dan voor dat je start met een onderscheidend en authentiek gastenconcept. Geen idee hoe? We kunnen jou ermee helpen, online. Kijk voor de eerstvolgende trainingsmogelijkheid op GOUDENgastenconcept.nl

 

4. Maak een mindmap: waar staat jouw concept en bedrijf voor?

Om te kunnen bepalen wat de invalshoek gaat zijn voor de bedrijfsnaam van jouw B&B, camping, hotel of vakantiewoningen, kan het helpen om een mindmap te maken. In het midden zet je je bedrijfsidee en je maakt aftakkingen met bijvoorbeeld waarden, doelgroep, gevoel, activiteiten, jullie toegevoegde waarde, symbolen, omgevingselementen ed. Brainstorm erop los vanuit deze woorden.

Dit brainstormen kun je alleen, samen met je droomplekpartner of met anderen doen. Aan wiens mening hecht jij waarde?

Hieronder vind je een korte video met uitleg over een mindmap:

5. Brainstorm over de naam 

Ga op basis van deze mindmap nu eens allerlei mogelijke namen roepen. Beperk jezelf daarin niet. Ook al denk je meteen ‘Dit is het niet’: wellicht brengt deze naam je op een ander idee. De tips onder punt 6 kunnen je helpen bij het brainstormen.

6. Adviezen voor het kiezen van een krachtige bedrijfsnaam

We hebben een paar tips voor je op een rijtje gezet om rekening mee te houden.

  • Oriënteer je – zoals genoemd bij punt 4 – op de insteek van je bedrijfsnaam. 
  • Kies bij voorkeur een naam die kort en krachtig is.
  • Bedenk bij voorkeur een naam die makkelijk te onthouden is. Je kunt je voorstellen dat mensen gemakkelijke namen sneller op internet kunnen opzoeken of kunnen doorvertellen. Heilig is deze tip niet, want ook bijvoorbeeld de Mandlwandlodge in Oostenrijk, Schloss Möhren in Duitsland, Partingoli in Italië en Herangtunet in Noorwegen zijn groot geworden met hun namen. Het vraagt alleen iets meer oefening om ze te onthouden :-).
  • Voorkom een afgezaagde naam. Wees authentiek, ook in het kiezen van je naam.
  • Zorg ervoor dat de spelling van je bedrijfsnaam eenduidig begrepen wordt als je ‘m uitspreekt. Voorkom het ‘de Cock met ceeooceekaa’-effect…
  • Denk ook aan namen die lekker allitereren: lettergrepen die met dezelfde letter beginnen of lettergrepen die eindigen met dezelfde klank. Ik ben hier grote fan van. Zoek je bijvoorbeeld een ander woord met dezelfde betekenis, maar dan met een andere voorletter? Neem dan eens een kijken op synoniemen.net. Je vindt me daar altijd als ik met namen bezig bent…

In mijn ‘vorige’ leven – tussen 2004 en 2009 – begeleidde ik – Nel – een aantal jaar mensen bij het vinden van hun passie en het volgen van hun hart. Passie was echt mijn woord en dat wilde ik in mijn bedrijfsnaam. Ik heb toen het woordenboek Nederlands erbij gepakt en ben de P afgegaan om te kijken welk woord met een P goed aansluit. Toen ik bij het woord ‘praktijk’ kwam, voelde het meteen goed, want ik hielp mensen in mijn praktijk hun passie in praktijk te brengen. De Passiepraktijk was geboren…

7. Maak een shortlist en toets deze

Kies nu maximaal 3 namen uit die je het meeste aanspreken, maak hier een top 3 van en doe de ‘TOP 3-check’

TOP 3-CHECK
a. Bij het uitspreken van welke naam verschijnt er een glimlach op je gezicht of gaan je ogen glinsteren? 
b. Bij elke welke bedrijfsnaam voel je stevig?
c. Welke naam voelt voor jou het meest onderscheidend?
d. Welke naam is marketingtechnisch het best?

e. Als je een droomplekpartner hebt: komen jullie bij dezelfde naam uit?

Kies zelf een naam die jouw voorkeur heeft en leg de 3 namen voor aan een paar mensen wiens mening je belangrijk vindt. Laat ze vooral niet met je meepraten, maar objectief naar de naam kijken. Bepaal welke feedback je verder wilt onderzoeken. Als jij hoe dan ook bij de naam van jouw voorkeur blijft, lijkt dat jouw/jullie bedrijfsnaam te worden.

Toen wij de naam ‘de Berghut’ bedachten, waren we daar alletwee heel enthousiast over. Kort, goed te onthouden en, voor ons het allerbelangrijkste, het dekte het concept dat we wilde neerzetten. Veel mensen waren verbaasd dat de naam nog beschikbaar was… Dat niemand die eerder had bedacht! Dat was voor ons een teken dat het een passende en logische naam was. Er is wel een outdoorwinkel in België met dezelfde naam. En we kwamen erachter dat er ook een parenclub in Nederland zo heette. Het heeft ons echter niet weerhouden om te kiezen voor deze naam. We stonden jarenlang bovenaan in google als je ‘de berghut’ intypte.

Ondanks dat je je voorkeursnaam heb gekozen, moet je toch nog een paar stappen zetten voordat je het definitieve besluit kunt nemen…

top 3 bedrijfsnaamcheck

8. Verdiep je in de regelgeving rondom bedrijfsnamen

Met het bedenken van een naam ben je er nog niet. Er zit ook nog een – voor veel mensen – minder leuk stuk aan het bedenken van een naam. Een bedrijfsnaam is namelijk aan een aantal regels gebonden. De naam mag bijvoorbeeld niet misleidend zijn of te veel lijken op de naam van een ander gastenverblijf of horecabedrijf in de buurt. Dit moet je ook niet willen. Je wilt je onderscheiden. En niet alleen in de naam, maar in de basis vooral in het concept.

We gaan in dit blog niet verder in op de regelgeving; informeer daarover vooral bij de Kamer van Koophandel.

9. Check en registeer domeinnaam 

Je kunt nog zo’n mooie naam bedacht hebben: als-ie al bestaat, moet je toch wat meer uitzoekwerk gaan doen. Hoe kom je erachter?

  1. Kies de naam die je het meeste aanspreekt en het beste past. Type deze eens in Google in. Wat kom je tegen? Zijn er bedrijven die in dezelfde branche zitten als jij die deze naam dragen? Als dat zo is? Zie dan van de naam af en kies een andere naam. Dat voelt voor iedereen prettiger. En je wilt geen proces aan je broek hebben.
  2. Check op sidn.nl of de naam van jouw voorkeur nog vrij is.
  3. Als je zeker bent over de naam en het domein is nog beschikbaar? Claim. Claim meteen het .nl-domein, het .com-domeinen en eventueel het domein van jouw droomland. Je kunt later kiezen welk domein leidend gaat zijn en dan kun je het andere domein daarnaar doorverwijzen. Wij hebben voor de Berghut gekozen voor: deBerghut.com [leidend], Berghut.com [doorverwijzend naar deBerghut.com], dieBerghuette.com voor de locals [doorverwijzend naar deBerghut.com]
  4. Kies je later toch voor een andere naam? Het registreren van een domeinnaam kost een paar euro en je kunt het domein gemakkelijk weer vrijgeven als je ‘m niet meer wilt hebben.

LET OP: Zoek of de naam van jouw voorkeur al bestaat. Maar doe het niet te lang, want er zijn bedrijven die je domeinnaam kunnen wegkapen als ze zien dat je er veel op zoekt. Als dat gebeurt, mag je extra geld neerleggen.

Maartje runt sinds het voorjaar van 2017 haar inspirerende locatie voor teams in een historische Brabantse schuur die ook nog eens op de plek heeft gedaan waar haar familieroots liggen. Toen zij besloot om haar droomplek ‘ROOTS’ te laten heten, kwam ze erachter dat er al heel veel ROOTS-en waren. Zo was bijvoorbeeld ROOTS.nl was al bezet. Maar dat betekende niet dat ze deze naam overboord hoefde te gooien. Na een flinke brainstorm is ze gekomen tot ROOTSinspiratielocatie.nl. En inmiddels is deze naam haar helemaal eigen geworden.

 

Wat we ook regelmatig zien, is dat gastenverblijven verschillende domeinnamen hebben. Ze willen bijvoorbeeld gevonden worden als mensen op een bepaald land of een bepaalde streek zoeken. Jacqueline en Albert van Les Maziéras in Frankrijk zijn op internet bijvoorbeeld te vinden op dordognegites.nl. Venise en Femke kun je vinden op vakantiehuisinnoorwegen.com, terwijl hun gastenverblijf Tilbake til Naturen heet [Noors voor Terug naar de natuur].

10. Bedrijfsnaam vieren [of nog niet…]

Heb je het gevoel dat je je naam gevonden hebt? Gefeliciteerd! #viermoment
Voelt het toch nog niet helemaal passend. Laat het even los. Het werkt niet altijd om je te fixeren ‘nu moet ik het weten’. Je kunt voorlopig altijd even met een werknaam aan de slag. Beslis in ieder geval niet overhaast en vertrouw erop dat DE naam echt komt!

bedrijfsnaam bedenken B&B hotel camping vakantiewoningen 10 tips

 

We kunnen je nog veel meer over bedrijfsnamen vertellen! Maar met deze tips heb je in ieder geval een stevige basis om met de naam voor jouw camping, B&B, vakantiewoningen of hotel aan de slag te gaan. Heb je vragen? Deel ze gerust hieronder.

Comment Section

0 reacties op “Hoe kies je een krachtige bedrijfsnaam voor je hotel, BenB, camping of vakantiewoningen?

Plaats een reactie


*


Hans & Nel
Wij begeleiden jou bij het realiseren en behouden van een uniek en succesvol gastenverblijf, in balans met jouw wensen. Dit doen we online én op onze eigen gastenverblijf in de Alpen [deBerghut.com], die wij sinds 2009 runnen. Wij zijn naast ervaringsdeskundigen ook ervaren coaches en auteurs van het boek 'Het geheim van de Berghut'.