De afgelopen 3-3,5 maand, midden in Corona periode, heb ik (Nel) vanuit de DroomplekAcademie intensief contact met een groep gastenbedrijfeigenaren: Nederlandse en Vlaamse eigenaren van geliefde kleinschalige vakantieadresjes in heel Europa. Van die pareltjes waar je dolgraag vakantie viert, maar waar Corona plots een stokje voor steekt…
In de landelijke media worden, als het gaat over vakanties, vaak de consumenten, de grote reisorganisaties of branche-organisaties belicht. Over kleine zelfstandigen met een droomplek, in binnen- en buitenland, hoor je minder. Daarom geef ik je graag een kijkje achter de schermen van deze moedige doelgroep.
Samen delen
Omdat we vanuit de DroomplekAcademie gastenbedrijfeigenaren ondersteunen, neem ik het initiatief om vanaf half maart Corona Q&A’s te faciliteren, evenals het online event over Veerkracht eind maart. Gevolgd door een periode waarin we met elkaar gestructureerd naar houvast zoeken in deze lastige tijd. Ik heb dit het H.O.O.P-traject genoemd.
We treffen elkaar 2x per week online:
- Elke maandagmorgen om 9 uur om de actuele ontwikkelingen de revue te laten passeren, te voelen wat dit met ons doet en wat we nodig hebben.
- Een wekelijkse inspiratiesessie op donderdagochtend, waarin we met elkaar een onderwerp uitdiepen over persoonlijke ontwikkeling, gastvrijheid en ondernemen.
Mijn intentie is om dit tot en met de start van de zomervakantie te doen. In de hoop dat alle fijne vakantieadresjes dan weer volop draaien en gasten blij kunnen maken.
Heen en weer geslingerd
Iedereen die Ik Vertrek kijkt weet dat het opzetten van de B&B, hotel, camping of vakantiedomein niet altijd over rozen gaat. En laat ik het zo zeggen: het is niet altijd gemakkelijk, maar je groeit ervan. Deze gastenbedrijfeigenaren weten wat het is om tegenslag te hebben en hoe ze er weer bovenop kunnen komen.
‘Gastenbedrijfeigenaren weten wat het is om tegenslag te hebben
en hoe ze er weer bovenop kunnen komen.’
Als Corona op hun pad komt, wordt er wederom een beroep gedaan op die veerkracht:
In de startfase van Corona
- Van de ene op de andere dag moeten ze hun deuren sluiten en/of weten niet wanneer we weer mogen ontvangen.
- Ze maken voortvarend plannen op basis van de informatie die op dat moment bekend is en 3 dagen later weer verandert, 2 dagen later weer, 4 dagen later weer. Keer op keer…
- Ze willen heel graag de vragen beantwoorden van gasten die hebben geboekt en willen boeken, maar ze kunnen geen duidelijkheid geven.
- Ze voelen zich onzeker over de toekomst van hun droomplek: ‘Gaan we dit jaar überhaupt nog inkomsten krijgen?’ ‘Gaat ons bedrijf het overleven?’
Als de samenleving weer stap voor stap op gang komt
- Er komen annuleringen binnen van mensen die het toch niet aandurven, maar wel graag hun geld terugkrijgen.
- Ook zijn er mensen die optie nemen, maar nog geen uitsluitsel durven te geven.
- Er is volop onzekerheid of annuleringen wel weer worden opgevuld.
Als mensen weer langzaamaan op vakantie gaan of aan vakantie denken
- De droomplekeigenaren hebben te dealen met tegenstrijdige berichtgeving over het wel of niet opengaan van grenzen
- B&B-, camping-, hotel- of vakantiewoningeneigenaren vertrouwen willen geven aan je gasten over bijvoorbeeld het open gaan van de grenzen, maar het niet zeker weten.
- Stapels vragen, annuleringen en aanvragen verwerken, waarbij een kamer of appartement wel eens 3x geboekt én geannuleerd wordt.
- De eigenaren komen erachter waar ze allemaal aan moeten voldoen om veilig open te kunnen en vragen zich af he hun gasten daar tegenaan kijken.
Het is pittig.
Veerkracht
Toch proberen ze zichzelf elke keer weer te herpakken, goed voor zichzelf te zorgen en nieuwe perspectieven te bekijken. En soms zijn ze het ook gewoon even spuugzat.
‘Omgaan met ongemak:
dat is denk ik waar we juist in deze periode toe worden uitgedaagd.’
Die heftigheid voelen is niet altijd even leuk. Ronduit ongemakkelijk zelfs. Maar omgaan met ongemak: dat is denk ik waar we juist in deze periode toe worden uitgedaagd. En niet alleen gastenbedrijven.
Waar de schoen wringt
En als ik zo terugkijk op de afgelopen periode dan is er vooral 1 onderwerp dat elke keer weer terugkomt in de sessies: hoe verhouden gastvrijheid en verantwoordelijkheid zich tot elkaar?
Eigenaren van B&B’s, campings, hotels, trainingslocaties en vakantiewoningen hebben gastvrijheid hoog in het vaandel staan. Maar hoever ga je in de gastvrijheid als mensen uit angst hun vakantie willen annuleren, volgens de voorwaarden geen recht hebben op teruggave van geld en dat wel eisen (en soms zelfs een advocaat in de hand nemen)?
Ik zie dat het droomplekondernemers pijn doet als gasten zo op hun strepen gaan staan en hun verantwoordelijkheid niet nemen. Als gastvrije ondernemer vragen ze zich af: ‘Waar zijn wij in dit verhaal gebleven?’
‘Gastvrijheid betekent niet
dat we overal ‘Ja’ op moeten zeggen.’
Ik denk dat het goed is om gastvrijheid en verantwoordelijkheid nemen als twee verschillende dingen te zien. Gastvrijheid betekent niet dat alles kan en dat we overal JA op moeten zeggen. Er zijn ook grenzen en de grenzen gaan over verantwoordelijkheid nemen: wie is waarvan?
Strohalmen
Gelukkig zijn er ook veel mensen die hun geboekte vakantie rustig laten staan. Ze kijken ontzettend uit naar hun welverdiende vakantie (juist nu!) of laten op deze manier hun solidariteit zien aan hun vakantieadresje. Ze zijn de strohalmen in deze onzekere periode.
‘Gasten die hun boeking niet annuleren
zijn een belangrijke strohalm in deze periode.’
Dat is wat de accommodatie-eigenaren op dit moment zo nodig hebben. En ze voelen zich ontzettend gezien door mensen die hen ondersteund hebben via een Droomplekkado.
Ontspannen vakantie vieren
Gelukkig is de samenleving inmiddels weer stap voor stap op gang gekomen, zijn veel grenzen weer open en kan er weer veel, met gezond verstand.
En dan plopt er een andere vraag op bij gastenbedrijfeigenaren: ‘Hoe kunnen we onze gasten zo leuk en gezond mogelijk laten verblijven op onze droomplek?’
Echt, de hygiëneprotocollen zijn niet mis. Zo pittig zelfs dat veel gastenbedrijfeigenaren zich afvragen of ze hun werk op deze manier nog wel leuk blijven vinden. En hoe zit dat met mensen die een kamer in hun huis of hun appartement verhuren via AIRBNB?
‘We gunnen onze gasten een onbezorgde vakantie
én tegelijkertijd heeft iedereen zijn eigen verantwoordelijkheid.’
Een gastenbedrijfeigenaar in groep vertelt onlangs dat ze merkt dat haar gasten gewoon lekker op vakantie willen en niet geconfronteerd willen worden met Corona. Enerzijds gunnen ze gasten ook die onbezorgdheid. Anderzijds kunnen we onze ogen niet sluiten en hebben we allemaal een verantwoordelijkheid hierin. De eigenaren willen geen politieagent hoeven spelen tegenover hun gasten, maar ze willen ook geen boete riskeren.
Gezamenlijke verantwoordelijkheid
Vanaf het begin heb ik me afgevraagd: hoe kunnen we het vakantievraagstuk in Coronatijd vanuit solidariteit met elkaar oplossen? Dat we allemaal met elkaar een beetje inleveren, zodat het aantal verliezers beperkt blijft? We hebben hier als H.O.O.P-groep uitgebreid over gesproken.
De ‘simpele’ oplossing is wat mij betreft om de pijn en verantwoordelijkheid te delen.
1. Solidariteit
Je steunt je vakantieadresje enorm door je vakantie door te laten gaan.
Kom je niet? Neem dan je verlies en omarm de annuleringskosten.
2. Beste intenties
In ieder geval de gastenbedrijfeigenaren die in het H.O.O.P-traject zitten nemen ook hun verantwoordelijkheid als het om hygiënemaatregelen gaat: je mag van hen verwachten dat ze vooraf en ter plekke duidelijk aangeven wat zij doen voor een fijn en veilig verblijf. En ze zullen ook aangeven wat ze daarin van hun gasten verwachten.
3. Gedeelde verantwoordelijkheid
De grootste zorg van gastenbedrijfeigenaren is misschien wel dat ze in de zomervakantie politieagentje moeten gaan spelen. Als besproken regels niet in acht genomen worden, hangt hen vaak een flinke boete boven het hoofd (dit kan per land verschillen). Hoe fijn zou het fijn verantwoordelijkheid te kunnen delen via de drie-eenheid voor een veilig vakantieverblijf:
- Wat zijn de landelijke ‘spelregels’?
- Wat doen eraan wij als gastenbedrijfeigenaren?
- Wat doe jij er als gast aan?
Deze B&B-, hotel-, camping- en vakantiewoningeigenaren die nemen hun verantwoordelijkheid hierin en zullen hierover in ieder geval helder communiceren. En ze doen het graag in samenwerking met jou als gast. Want als je samenwerkt en samen verantwoordelijkheid neemt, kan die echte verbinding plaatvinden. Ook nu we fysiek niet heel dicht bij elkaar kunnen komen.
‘Als we met elkaar verantwoordelijkheid nemen,
kan ook nu die echte verbinding plaatsvinden,
ondanks dat we fysiek niet heel dicht bij elkaar komen.’
Samen Sterk
Donderdag 2 juli hebben we met elkaar als groep een afsluitende sessie na 2,5-3,5 maand intensief contact. De reis die we als groep gastenbedrijfeigenaren uit 7 verschillende Europese landen met elkaar gemaakt hebben, is zo ontzettend waardevol.
‘Het voelde als een reddingsboei in een onstuimige oceaan. Zonder deze groep zou het heel erg ‘donker’ zijn geweest!’ -Wendy
‘Het waren wekelijkse anker-momenten, houvast, verbinding met gelijkgestemden! Ik wil er niet eens aan denken als we elkaar niet hadden gehad.’-Karen
‘Het ‘samen sta je sterk’-gevoel is heel waardevol voor me.’ -Mandy
‘Zonder de online bijeenkomsten had ik me heel ‘verloren’ gevoeld (in een ‘vreemd’ land), niet wetend waar te zoeken, wat te geloven, wat te doen!’ -Jacqueline
Verbinding op afstand.
Als ik weken geleden de start van de zomervakantie als ijkpunt neem als slotmoment voor de sessies met de groep gastenbedrijven, kan ik alleen maar hopen dat alle gastenbedrijven weer op volle toeren kunnen draaien. Bij de meesten gaat dat lukken en daar ben ik heel blij om. Tegelijkertijd blijft het spannend.
En laten we me elkaar, als gast en als gastenbedrijfeigenaar, hopen dat volledige lockdowns niet nodig zijn en laten we met elkaar, Samen Sterk, de zomer doorkomen. Met gezond verstand, in verbinding.
Warme groet,
Nel
Deelnemende gastenbedrijven aan het H.O.O.P-traject:
Noorwegen
- Annemieke & Pieter – www.HetNoorderLichthuis.nl
- Veerle Penders – Magisk Mindland FB: www.facebook.com/TransformatieLokatie
Nederland
- Adrienne de Rijk – www.maisonverspyck.nl
- Jose Lampert – www.dekiekendief.nl
- Marieke Smit – www.vakantiewoning-ruigenhoek.nl
- Anneke Tiel – www.bullekroffie.nl
- Saskia van den Heuvel – www.posthoornlodge.nl
- Mandy Verhoeven – www.lifeisgood.nu
- Maartje de Jong – www.ROOTSinspiratielocatie.nl
- Danielle de Warem – www.to-re-create.com
- Rob Kemmeren – www.dalauro.nl
Oostenrijk
- Caroline Ligthart – www.LodgeRosesHeart.com
- Petra & Ron – www.HerbergZirbe.at
- Rianne & Michiel – www.Proefhotel.nl
- Marielle Docter – www.Enzianrauris.at
Franrijk
- Sibel Ambagts – www.BelyBas.com
- Jacqueline Flapper – www.Renardieres.fr
- Henk & Helen Slik – www.laParesseenDouce.nl
- Erika Teeuwisse- www.LaVieVerte.com
- Karen Kommer – www.Boulede.com
- Marjolein Verseput – www.MaisonBalady.nl
- Isabel Lootens – www.Gites-laMoulinal.eu
- Trudy & Jan Willem – www.LaCombeBasse.nl
Italië
- Anneke Icks – www.CasaCiaoBella.com
- Wendy Reins – www.CasaleilSogno.nl
- Angelique Bak – www.PiazzaPinokkio.com
- Natasja Janssen – www.DimoraDidante.com
- Trudy & Jan Willem – www.CasaFortificata.nl
- Marianne Speelman – www.FortunaVerde.com
Spanje
- Annemarie van Haren – www.CorazonAndaluz.com
Portugal
- Loes Schuren – www.QuintaLaranja.com
- Sandra van Kessel – www.CasaCantiga.eu