arrow_drop_up arrow_drop_down
Hospitality fatsoenlijk uitgelegd in: De 7 regels van meneer Reimers

Hospitality fatsoenlijk uitgelegd in: De 7 regels van meneer Reimers

Misschien ken je ‘m wel van Herrie in het Hotel: Meneer Reimers, de rechterhand van Herman den Blijker. Nu heeft hij een boek: De 7 regels van Meneer Reimers. En ik – Nel – was razend nieuwsgierig naar de visie op hospitality van Reimers.

Heel eerlijk? Bij Meneer Reimers dacht ik vooral aan chique, etiquetten en hotelsterren. En dat terwijl wij nog voor de start van ons gastenverblijf besloten niet in het sterrensysteem te passen. Dus ik was benieuwd hoe de visie van Meneer Reimers en die van ons met elkaar zouden ‘rijmen’.

De 7 regels van Meneer Reimers

Het boek – met heel fijn roze boeklint – zit vol leuke anekdotes en smakelijke voorbeelden uit 50 jaar hospitlaity ervaring van Reimers,. Het leest heerlijk weg. Reimers deelt hier en daar ook open en eerlijk welke fouten hij zelf wel eens maakt. De anekdotes illustreren de vele hospitalitytips. Het zijn er zoveel, dat ze hoogover samengevat zijn in de 7 regels van Meneer Reimers:

Regel 1: Gastvrijheid is geen luxe, maar een noodzaak
Regel 2: De beste zet is omzet
Regel 3: Je moet altijd voor een 10 gaan
Regel 4: Een goede baas geeft het goede voorbeeld
Regel 5: Wees niet bang voor tradities en niet voor trends
Regel 6: Met nikserigheid komt je er niet
Regel 7: een T-shirt is ondergoed

De uitleg van de 7 hoofdregels van Reimers vind ik wat rommelig uitgewerkt in het boek.
Daarom ik lees graag ‘tussen de regels’ door en heb ik 10 tips die mij het meest aanspraken eruit gehaald.
En dat vindt meneer Reimers vast niet erg, want hij onderschrijft in zijn boek de eigenschap ‘eigenzinnigheid’…

1. Gastgericht zijn

“In de omgang met gasten draait het vooral om gastvrijheid. Dat is in elke functie van je bedrijf belangrijk en het begint al bij het eerste contact: de telefoon, op de website of aan de deur. Als je een gast te woord staat, doe je dat op een persoonlijke manier. Als iemand voor een tweede keer terugkomt of contact opneemt, laat je merken dat je de klant of gast kent. Beleefdheid verandert nooit. Dat is de basis. Wie gastvrij is, krijgt de grootste beloning die er is: gasten komen terug.” Of, vul ik zelf aan: ze vertellen het verder.

2. Entourage, medewerkers en kwaliteit zijn een drie-eenheid

“Entourage, medewerkers en kwaliteit zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden en vormen een drie-eenheid. Ze moeten in balans zijn met wat je als bedrijf wilt uitstralen en met de doelgroep waarop je je richt. Het moet aansluiten bij de verwachte beleving.”

3. Klant is koning, maar jij bent keizer

“Als gastheer probeer je al het mogelijke te doen voor je gast, maar niet ten koste van alles. Toen ik in dit vak begon, wat de gast keizer. Tegenwoordig is de gast koning en ben je als bedrijf keizer. Mensen komen in jouw huis en uiteindelijk bepaal jij de regels en grenzen. Gasten houden van duidelijkheid, al zijn ze zich er niet van bewust.”

En Meneer Reimers is van meining dat je gasten best met opvoeden, “maar je moet hen niet de indruk geven dat je dat doet, want dan komen ze niet meer terug. Opvoegen met een kwinkslag, werkt goed.”

4. Je krijgt wat je mag verwachten

“Als je in het ene restaurant 80 euro betaalt en in het andere 25 euro, dan is de service anders. Dat heeft er niets mee te maken dat je minder welkom bent.” Maar Reimers is ook duidelijk: schoon en respect moet er altijd zijn, ongeacht het aantal sterren.

5. Verkoop de beleving, niet het product

“Maar weinig mensen zijn geinteresseerd in de eigenschappen van een product, ze willen weten wat het met hen doet.” Dingen laten proberen of proeven is daarvan een voorbeeld.

6. Eerlijk duurt het langst

“Verkoop niets iets aan je klant of gast wat niet past. Daarmee snij je jezelf in de vingers. Dan kies je voor de korte termijn in plaats van voor de lange termijn. Aansmeren kost omzet”, aldus Reimers. “En eerlijk zijn is bijvoorbeeld ook zeggen waarom iets niet kan.”

7. Het effect van de gunfactor

“Hoewel je als ondernemer altijd uit moet gaan van je eigen kracht, speelt de gunfactor ook een belangrijke rol. De gunfactor heeft niet altijd met het beste product te maken. Het gaat er niet altijd om wat je kunt, maar wie je kent. Ook mond-tot-mond reclame, kwaliteit en de juiste service spelen een rol.”

8. Specialiceren is in de race blijven

“Specialiceren is in de race blijven. In de strijd om de prijs verliest de kleinere ondernemer het onherroepelijk van de grote winkels. Om in de race te blijven zal de kleinere winkel zich moeten specialiseren.” 

9. Onmisbare ondernemereigenschappen

Naast hospitalitytips deelt Reimers ook een aantal waardevolle ondernemerschaptips. Onmisbaar, want veel mensen die een gastenverblijf – willen – starten, onderschatten het ondernemersaspect. Het vraagt een aantal belangrijke eigenschappen, die Meneer Reimers stuk voor stuk toelicht.

10. Respect als basis

Ik was in dit boek wat huiverig voor het etiquettestuk. Maar al lezende haal ik er vooral uit dat het gaat om respectvolle omgangsvormen: afspraak is afspraak en ‘fatsoenlijk’ met elkaar omgaan. Maar: respect moet je ook verdienen, volgens Meneer Reimers.

Voor degenen die echt in het hogere segment operen, geeft Reimers nog een aantal etiquettetips. Waarbij hij afsluit met te zeggen: “Ik kan niet genoeg benadrukken: “Etiquette gaat – naast de praktische regels – altijd om common sense: gezond verstand. Vraag je altijd af: wat vind je zelf prettig?””

 

Wat blijkt? Onze hospitalityvisie en die van Meneer Reimers komen veel meer overeen dan ik in eerste instantie dacht. Zijn blik op hospitality heeft namelijk niets met chique te maken, maar met vakmanschap, doorzetten, respect en een 10-mentaliteit. Wie ons kent, weet dat wij deze tips volledig onderschrijven.

Het boek is wat mij betreft een must voor iedereen die een hotel, restaurant, camping, vakantiehuizen of een B&B begint. Want hospitality kent een aantal algemene ‘wetten’ die Reimers beschrijft. Maar daar voegen we graag een wet aan toe, wat tussen de regels door ook in het boek lees: kies een concept dat bij jou als persoon past, anders ga je jouw hospitalityavontuur niet volhouden!

 

 161015 7 regels meneer reimers gastenverblijf DroomplekAcademie ik vertrek coverWINACTIE BOEK
‘DE 7 REGELS VAN MENEER REIMERS’

We mogen van uitgeverij Haystack een exemplaar van het boek verloten.
Laat ons – uiterlijk woensdag 19 oktober – onder dit bericht of via info@DroomplekAcademie.nl weten waarom jij of iemand anders dit boek MOET hebben en wie weet ben jij de gelukkige. 

Deze actie is inmiddels afgelopen en de winnaar is bekend.

 

Over de schrijver
Wij begeleiden jou bij het realiseren en behouden van een uniek en succesvol gastenverblijf, in balans met jouw wensen. Dit doen we online én op onze eigen gastenverblijf in de Alpen [deBerghut.com], die wij sinds 2009 runnen. Wij zijn naast ervaringsdeskundigen ook ervaren coaches en auteurs van het boek 'Het geheim van de Berghut'.
Jaap
Door

Jaap

op 16 October 2016

Woensdag 15 oktober? Van welk jaar dan?

Hans & Nel
Door

Hans & Nel

op 16 October 2016

Foutje, Jaap! We hebben het aangepast: het moet woensdag 19 oktober zijn. Doe je mee?

Marian de Boer
Door

Marian de Boer

op 17 October 2016

Als het net zo'n geweldig boek is als 'Het geheim van de berghut' hou ik me aanbevolen voor het winnen van meneer Reimers boek. Hospitality moet in de vezels van je lijf zitten, je moet het ademen. En laat ik nu een dochter hebben met dit juiste DNA die een klein hotel wil gaan runnen :-)

Hans & Nel
Door

Hans & Nel

op 20 October 2016

Mmm, dit kan ik je niet garanderen, Marian ;-) Gaaf dat jouw dochten er een klein hotel wil gaan runnen! Groetjes, Nel

Daniël Bremer
Door

Daniël Bremer

op 16 October 2016

De dag en datum is fout denk ik! Natuurlijk wil ik dat boek winnen! Meneer Reimers weet hier zoveel van en je kunt zoveel van hem leren!

Hans & Nel
Door

Hans & Nel

op 20 October 2016

Mooie open leerhouding, Daniël, super! Groetjes, Nel

Tjeerd Siersma
Door

Tjeerd Siersma

op 16 October 2016

Wij dromen ook van een gastenverblijf in de bergen. Op dit moment zijn het nog altijd dromen, maar we zijn wel voornemens om hier vaste vormen aan te geven. Het boek geeft ons alvast een voorbereiding, daarom willen wij het graag winnen

Hans & Nel
Door

Hans & Nel

op 20 October 2016

Een goed voorbereiding is het halve werk inderdaad, Tjeerd! Groetjes, Nel

Ron en Petra
Door

Ron en Petra

op 16 October 2016

Het is een mooi aanvulling op de training die we nu volgen nl. Creëer een Gouden Gastenconcept van Hans en Nel (aanbevolen voor iedereen die een gastenverblijf heeft of wil starten!)!

Hans & Nel
Door

Hans & Nel

op 20 October 2016

Bedankt voor jullie mooie woorden, Ron en Petra! #bloos Groetjes, Nel

Ineke Derksen
Door

Ineke Derksen

op 16 October 2016

Erg nieuwsgierig naar dit boek ! En als ik het boek uit heb geef ik het door aan mijn zus , die een geweldig leuk grand café heeft in Buren, genaamd Grand café de Hofhouding in de Betuwe.

Hans & Nel
Door

Hans & Nel

op 20 October 2016

Waardevolle kennis en informatie doorgeven: super, Ineke! Groetjes, Nel

Heleen
Door

Heleen

op 16 October 2016

Beste mede Ik vertrekkers, "Je moet altijd blijven leren en wensen," dat is ons motto. Daarom zijn we heel nieuwsgierig wat Reimpie , zoals Herman hem altijd noemt, ons kan leren en hoe we het nog beter kunnen doen voor onze gasten. Heleen en Ed uit Italie, Vista sull'oliveto

Hans & Nel
Door

Hans & Nel

op 20 October 2016

Wat een mooie instelling, Heleen en Ed: Je moet altijd blijven leren en wensen! Groetjes, Nel

Angelique
Door

Angelique

op 16 October 2016

Wij verzorgen visvakanties in Spanje. Een heel andere vorm van hospitality, maar het zijn toch gasten! Zou graag van meneer Reimers leren hoe we het nog beter kunnen doen.

Hans & Nel
Door

Hans & Nel

op 20 October 2016

Wat origineel, Angelique: visvakanties! Groetjes, Nel

Gerden Quint
Door

Gerden Quint

op 16 October 2016

Wij, Arjo en Gerdien, verhuren appartementen in Oostenrijk. Uitgeleerd zijn we nooit. Het boek is meer dan welkom in ons turbulente leventje. Met gasten sta je altijd voor verassingen die je zelf nooit bedacht hebt.

Hans & Nel
Door

Hans & Nel

op 20 October 2016

Omgaan met gasten is omgaan met verrassingen: mooi! Groetjes, Nel

Natalie Poot
Door

Natalie Poot

op 16 October 2016

Ik zou deze graag voor de loop naar onze toekomstige droomplek willen winnen; mijn man Roland zal dan voor het eerst een boek willen en gaan lezen (wedden? ;-).

Hans & Nel
Door

Hans & Nel

op 20 October 2016

Wordt dat eerste boek Het geheim van de Berghut of De 7 regels van Meneer Reimers... ;-) Groetjes, Nel

Monica
Door

Monica

op 16 October 2016

Meneer REIMERS: R: Respect, E: Eerlijkheid, I:Inleven, M:Meebewegen, E:Entourage, medewerkers en kwaliteit, R:Regels en grenzen, S:Specialiseren! Meneer Reimers is zijn eigen naam! Waar hij voor staat, zijn inzichten zijn een must voor iedere eigenaar van een gastenverblijf! En laat ik daar nu net de ambitie voor hebben! Een heel welkom geschenk dus!

Hans & Nel
Door

Hans & Nel

op 20 October 2016

Wat een mooie invulling, Monica! Groetjes, Nel

Rob Kemmeren
Door

Rob Kemmeren

op 17 October 2016

"Een T-shirt is ondergoed". Alleen al om die regel hoef ik het boek van meneer Reimers niet te winnen ;-) Vanuit dezelfde gedachte dat 'de gast koning is maar wel te gast blijft', moet ik zelf mogen weten wat ik aantrek. Ik denk dat het juist heel sterk is om je eigen identiteit te bewaren en je niet te verpakken in een hemd (met of zonder das) als dat voor jou niet goed voelt. Enfin, ik snap de strekking van de boodschap wel, er verzorgd uitzien, maar dat kan wat mij betreft prima in een T-shirt. Hm, misschien dat boek toch maar eens gaan lezen. Mijn nieuwsgierigheid is gewekt. Kijken of er nog meer opmerkingen in staan die mijn recalcitrantie kietelen ;-)

Hans & Nel
Door

Hans & Nel

op 20 October 2016

"Eigenzinnig, maar niet eigenwijs zijn." Dat is ook een van de tips van Meneer Reimers, Rob! :-) En blijf vooral je eigen identiteit uitstralen. Daar ben ik het helemaal met je over eens. Dat t-shirt triggerde mij ook. Groetjes, Nel

Mireille
Door

Mireille

op 17 October 2016

Onze ideeën staan nog in de kinderschoenen. De tips uit dit boek op voorhand al meenemen klinkt als een goed plan! Een mooi kadootje voor de komende feestdagen....

Hans & Nel
Door

Hans & Nel

op 20 October 2016

Je kunt inderdaad niet vroeg genoeg beginnen je in gastvrijheid te verdiepen, Mireille! #onderschatonderdeel Groetjes, Nel

Anna Steinbrecher
Door

Anna Steinbrecher

op 17 October 2016

nix moet maar ik zou het boek dolgraag willen winnen omdat ik mijn droom van een hipp(i)e camping nog steeds niet opgegeven heb!duimen maar...

Hans & Nel
Door

Hans & Nel

op 20 October 2016

Blijf geloven en je verdiepen inderdaad, Anna! Groetjes, Nel

Jaap
Door

Jaap

op 17 October 2016

Van hork naar gastheer in zeven regels? Dat wil ik wel eens zien!

Hans & Nel
Door

Hans & Nel

op 20 October 2016

Das wel echt een originele inzending, Jaap ;-) Groetjes, Nel

Julie Kempkens
Door

Julie Kempkens

op 17 October 2016

Vertrek naar buitenland om een B&B te beginnen staat gepland voor voorjaar 2017. Goed idee om me nu al te verdiepen in de Hospitality-regels van meneer Reimers.

Hans & Nel
Door

Hans & Nel

op 20 October 2016

Heel goed idee, Julie! Waar ga je naartoe? Groetjes, Nel

ben
Door

ben

op 17 October 2016

We zitten nog in de eerste fase van ontdekken en emigreren (voor een camping +), maar dit leermoment neem ik graag mee!

Hans & Nel
Door

Hans & Nel

op 20 October 2016

Onderschat onderdeel: gastheerschap op de camping. Dus inderdaad een mooi leermoment, Ben! Groetjes, Nel

Hans & Nel
Door

Hans & Nel

op 20 October 2016

DE WINNAAR.... Het was voor ons een moeilijke keuze, want hoe waardevol is het... - om je goed voor te bereiden op je vertrek? - om het boek na het lezen door te geven? - om te blijven leren - om ook kritisch te blijven kijken naar mensen die al heel veel ervaring hebben en niet alles klakkeloos over te nemen wat ze vinden? Dus... het was lastig! We hebben besloten Monica het boek toe te sturen, zodat ze erachter kan komen of haar zelfbedachte REIMERS-regels ook echt de regels van Reimers zijn. :-) Monica, gefeliciteerd! We sturen het boek binnenkort naar je op.

Reactie plaatsen