arrow_drop_up arrow_drop_down

Voorkom deze 5 Valkuilen bij Beursdeelname met jouw B&B, camping, hotel of vakantiewoningen

‘Het heeft me veel tijd, energie en geld gekost en er iets maar weinig uitgekomen.’

Ik heb meerdere keren van eigenaren van een B&B, camping, hotel of vakantiewoningen teruggehoord dat ze de resultaten van hun beursdeelname teleurstellend vinden, ondanks al hun inspanningen. Want een beurs kost best veel tijd, geld en energie.

In dit blog lees je 5 valkuilen die je moet weten, als je overweegt – wederom – deel te nemen aan een beurs en jouw B&B, camping, hotel of vakantiewoningen. En ervoor wilt zorgen dat jij jouw droomplek er wél succesvol in the picture zet.

Valkuil 1: Vergeten stil te staan bij wat je wilt bereiken

Is de beurs achteraf niet helemaal geweest wat je ervan gehoopt had? Of wil je deze teleurstelling voorkomen? Je kunt de beurs of de bezoekers de schuld geven. Maar vraag jezelf af of je er vooraf goed bij stilgestaan hebt welk doel je wil bereiken met de beurs. En: wanneer ben je tevreden?

Dus bepaal wanneer de beurs voor jouw succcesvol is:

  • Als je veel mensen hebt gesproken?
  • Als het gezellig was?
  • Als je door je flyers heen bent?
  • Als mensen hun vakantie bij jou op de beurs hebben geboekt?
  • Als je mailbox na terugkomst van de beurs is ontploft?

En: deelnemen aan een beurs is een van de talloze marketingmiddelen om ervoor te zorgen dat mensen jouw opmerken en vervolgens hopelijk boeken. Vraag je vooraf ook af of beursdeelname voor jouw gastenbedrijf het meest geschikte middel is. En: of jij er geschikt voor bent om op een beurs te staan.

Valkuil 2: Niet de juiste beurs kiezen

Er zijn ontzettend veel beurzen en het kan best lastig kiezen zijn. En het gevaar ligt op de loer dat je de verkeerde beurs kiest.

Voorbeeld:
De Vakantiebeurs is een hele flinke en bekende beurs. Deze grote naam ligt misschien voor de hand. Je kunt er potentieel veel mensen ontmoeten. Maar als jouw droomgast fietsen en wandelen houdt, kun je misschien beter naar de Fiets- en Wandelbeurs gaan. Daar tref je waarschijnlijk veel gerichters jouw doelgroep.

Er zijn veel beurzen en jouw tijd is schaars. Als je op een beurs staat, wil je natuurlijk dat zoveel mogelijk mensen op jouw stand komen die passend bij het concept dat je aanbiedt. Voorkom dus dat je er te laat achter komt dat je op de ‘verkeerde’ beurs staat.

Hoe selecteer je een passende beurs?

  • Stel eens een lijstje van beurzen die passend zijn bij jouw concept en droomgast.
  • Maak daar een top 2 of top 3 van (als er al zoveel relevante beurzen voor je tussen zitten).
  • Verdiep je in deze shortlist
  • Bezoek deze beurzen eventueel een keer voordat je je aanmeldt als standhouders
  • Maak een keuze voor de beurs waar jij jouw B&B, camping, hotel of vakantiewoningen in de spotlights zet en doe vooral veel waardevolle contacten op.

Valkuil 3: Mensen voorafgaand aan de beurs niet ‘opwarmen’

Je kunt het aantal bezoekers aan je stand laten afhangen spontane voorbijgangers: in je lege stand afwachten of ze naar je toekomen of ze koud aansprekken. Dit zijn redenen waarom veel mensen niet graag op een beurs staan. Je hebt voorafgaand aan de beurs mensen niet enthousiast gemaakt op naar jouw stand op de beurs te komen…

Vergroot het effect van de beurs door mensen tijdig enthousiast te maken om jouw stand op de beurs te bezoeken. En je kunt mensen daarbij alvast informeren over een leuke (win)actie of aanbieding die alleen op de beurs geldt. Misschien geef je iets gratis weg?

Dus: maak er niet alleen op de beurs een feestjes van, maar óók in de voorbereidingen (en achteraf)!

Valkuil 4: Het is niet duidelijk ‘wat’ jouw stand is

Je ziet wel mensen langs je stand lopen, maar ze komen niet echt naar je toe. Of er komen mensen op je stand die niet echt jouw droomgast zijn. Hoe kan dat?

Het kan zijn dat niet duidelijk is wat jouw stand is.

Als mensen langslopen en jouw stand ‘scannen’, willen ze in een paar seconden weten: ‘Wat is dit en is dit voor mij?’ Dus org ervoor dat mensen in 1 oogopslag kunnen beoordelen wat jouw stand precies is. Zo krijg je de juiste mensen op jouw stand: jouw potentiële droomgasten.

Op de FlavouritesLive-beurs 2011 waren we 1 van de 3 winnende beursstands

Valkuil 5: Na de beurs geen contact met je bezoekers opnemen

Misschien heb je wel een meegemaakt dat je voor je gevoel een goede beurs hebt gehad, maar dat er daarna niet veel gebeurt. En je had een leuke gadget en ze MENSEN informatie meenemen. Maar er kwamen niet echt boekingen uit, terwijl mensen voor je gevoel wel enthousiast waren.

Wat je wellicht vergeten bent, is om contactgegevens van je bezoekers te verzamelen. Je hebt er wel voor gezorgd dat mensen met jou contact kunnen opnemen, maar jij weet niet wie er op de beurs waren; je hebt hun gegevens niet.

Wil je mensen na de beurs wél actief kunnen banaderen, dan heb je bijvoorbeeld hun mailadres nodig. Dat doe je normaal gesproken niet door ernaar te vragen, maar door bijvoorbeeld iets te verloten.

LET OP: je mag mensen niet zomaar op je mailinglijst zetten. Dat moet je toestemming voor vragen.

Veel zaaien en ooit oogsten

Een tip die ik je wil megeven, is dat je soms ook een beetje geduld moet hebben. Leer van je ervaringen en neem verbeterpunten mee naar de volgende beurs. En mijn ervaring is dat mensen veelal niet op een beurs komen om bij je te boeken, maar om ideeën op te doen. Een beurs kan een hele goede manier zijn om te ‘zaaien’: naamsbekenheid vergroten en mensen enthousiast maken. Wij hebben met de Berghut 2 keer op een beurs gestaan en 5 jaar na dato kregen we nog gasten voor de eerste keer op bezoek, nadat ze van ons hadden gehoord op de beurs. Oogsten kan soms jaren duren. 

 

Vond je dit waardevol?
Dit is nog maar een fractie van de valkuilen die ik heb opgenomen in de les over SUCCESVOLLE BEURSDEELNAME in de Magische Marketingtraining. Wil je nog veel meer valkuilen én waardevolle tips over een succesvolle beursdeelname? En wil je weten welke andere middelen wel of niet effectief is om gasten aan te trekken?

De Magische Marketingtraining is onderdeel van het MASTERprogramma ‘Mijn Gouden Gastenbedrijf’ voor mensen met een gastenverblijfdroom. De Magische Marketingtraining is als training ook beschikbaar is voor gastenverblijfeigenaren. Heb je interesse, neemt dan even contact met me op. 

Warme groet,
Nel

Over de schrijver
Wij begeleiden jou bij het realiseren en behouden van een uniek en succesvol gastenverblijf, in balans met jouw wensen. Dit doen we online én op onze eigen gastenverblijf in de Alpen [deBerghut.com], die wij sinds 2009 runnen. Wij zijn naast ervaringsdeskundigen ook ervaren coaches en auteurs van het boek 'Het geheim van de Berghut'.
Reactie plaatsen