Hoe overleef je de wisseldag?

De wisseldag: in onze dromen kwam ‘de wisseldag’ niet voor en het is nooit onze favoriete dag geweest. En toch hoort het erbij als eigenaar van een hotel, pension, camping, bed&breakfast, gîtes, vakantiehuizen of appartementen. Hoe zorg je ervoor dat de wisseldag, ‘black Saterday’, gesmeerd verloopt? Ik geef je een stappenplan voor een geöliede wisseldag.

Wat is de wisseldag?

Maar eerst: wat is een wisseldag eigenlijk? De wisseldag is de dag waarop jouw gasten vertrekken en aankomen: jouw gastenverblijf wordt weer ‘spik en span’ gemaakt om nieuwe gasten te ontvangen. Wij hebben ons nooit vooraf kunnen bedenken wat het effect van de wisseldag is, qua drukte, maar ook mentaal. Je neemt afscheid van gasten én ontvangt nieuwe gasten met open armen, ook als je moe bent. Want als alle gasten op dezelfde dag ‘wisselen’, is dat veel…!

1. Kies op basis van jouw gastenconcept voor een gespreide of vaste wisseldag

Gespreide wisseldag
Het voordeel van een gespreide wisseldag, als gasten kunnen aankomen en vertrekken wanneer ze willen, is dat niet alle druk op één dag komt. Voordeel is ook dat je minder mensen in één keer nodig hebt voor het schoonmaken. Het betekent wel dat je elke dag bezig bent met kamers schoonmaken en bedden verschonen.

Vaste wisseldag
Als je één wisseldag per week hebt, kun je het schoonmaken van de kamers/huisjes ‘concentreren’ en hoef je er niet de hele week mee bezig te zijn. Dit betekent wel dat de wisseldag een hele drukke dag is. Er zijn natuurlijk ook situaties waarin je elke dag vertrekkende en komende gasten hebt en dat het zwaartepunt bijvoorbeeld op een zaterdag ligt.

2. Bepaal of je de wisseldag zelf doet of uitbesteedt

Zelf doen
De wisseldag zelf doen, met hulp of volledig uitbesteden? Dat is een keuze. Sommige mensen kiezen ervoor om het zelf te doen, omdat hun gastenverblijf precies groot genoeg is om het zelf te kunnen runnen, inclusief de schoonmaak. Daarmee zijn ze niet afhankelijk van medewerkers.

Samen doen
Heb je een wat groter verblijf en je wilt geen hulp van anderen inschakelen, dan kan het handig zijn gasten flexibele aankomst- en wisseldagen aan te bieden.

Uitbesteden
Heb je een grotere accommodatie en kies je voor een vaste vertrek- en aankomstdag van je gasten? Dan zul je extra mensen voor de wisseldag moeten aantrekken. Let erop dat het in een vakantiedorp soms lastig is om op zaterdag personeel aan te trekken, omdat veel gastenverblijven op zaterdag schoonmakers nodig hebben.

3. Zorg voor vaste taken en structuur

Na zelf veel verschillende dingen geprobeerd te hebben, werd duidelijk dat een goede taakverdeling en een heldere structuur essentieel zijn om op de wisseldag op tijd klaar te zijn. Wat is de starttijd? Wie doet wat? Spreek een tijdsplaninng af en als iemand uitloopt, trekt deze persoon aan de bel.

4. Bereid voor wat je voor kunt bereiden

Wat kun je al voorbereiden voor de wisseldag? Bereid dat dan alvast voor. Bijvoorbeeld een gastenlijst of een handgeschreven kaartje. En uiteraard heb je op de wisseldag schoon beddengoed nodig, als je bedden aanbiedt.

5. Check de schoonmaak van alle ruimtes zelf nog een keer

Goed schoonmaken vraagt een scherp oog. Iedereen doet zijn best met schoonmaken, maar het is altijd goed om aan het einde van de schoonmaak zelf nog een laatste check te doen. Dit heeft niets te maken met wantrouwen naar jouw medewerkers toe, maar met het feit dat jij het spik en span wilt hebben voor je gasten.

6. Zorg ervoor dat je fris en met aandacht je gasten kunt ontvangen

Je wilt met echte aandacht jouw gasten ontvangen. En het helpt ontzettend als jouw gasten niet voor de afgesproken tijd aankomen. Hoe zorg je ervoor dat jouw nieuwe gasten niet te vroeg arriveren en dat jij hen na een inspannende poetsbeurt fris en fruitig kunt ontvangen? Lees ook ons blog: “Hoe zorg ik ervoor dat mijn gasten zich aan de aankomsttijd houden?”

Ik – Nel – zorgde er altijd voor dat een Berghutmedewerker een half uur voor de aankomsttijd beschikbaar was om eventuele vroege gasten te woord te staan. Als ik nog de kamers aan het checken was, liet ik mezelf niet zien. Ik zat dan nog met mijn hoofd bij de kamers. Als klaar was, sloop ik via de gang naar onze privéwoning, friste me even snel op en kwam via de keukendeur fris en fruitig binnen voor de gasten. 🙂

Succes met de volgende wisseldag!

Warme groet,
Nel

Over de schrijver
Door het delen van al onze gastensuccessen en -valkuilen inspireren we jou bij het onderzoeken, ontwikkelen en runnen van een succesvol gastenverblijf. - deBerghut.com - auteur van de boeken 'DroomplekGeluk', 'Dagboek van een Gastvrouw' en 'Het geheim van de Berghut': www.DroomplekAcademie.nl/boeken.